Eerste beeld van grootste containerschip ter wereld

Bij Samsung Heavy Industries is de romp van het nieuwe recordschip van MSC uitgedokt. Met een capaciteit van meer dan 23.000 teu wordt dit het grootste containerschip ter wereld. De nieuwbouw krijgt de naam ‘MSC Gulsun’.

De ‘MSC Gulsun’ is het eerste schip van het zogenaamde ‘megamax 24’ type. Die naam werd bedacht door de Franse consultant Alphaliner omdat deze 61 meter brede schepen de eerste zijn die bovendeks 24 containers in de breedte zullen laden. In de lengte kunnen er eveneens 24 containers van 40’ geladen worden en zowel in de ruimen als bovendeks worden de boxen 12 hoog gestapeld, wat een verticale som van 24 oplevert. De diepgang van de containerreuzen zal 16,5 meter bedragen.

Simulatie

Volgens een simulatie van Alphaliner kan de maximake nominale capaciteit van een ‘megamax 24’ zo'n 23.500 teu benaderen. De huidige recordschepen met 23 rijen containers bovendeks zijn de ‘OOCL Hong Kong’ van 21.413 teu en haar vijf zusterschepen.

Verwacht wordt dat de ‘MSC Gulsun’ in juli zal opgeleverd worden. De scheepsromp is nu uitgedokt, maar het stuurhuis en de schouw (met scrubber) moeten nog geplaatst worden. Samsung zal na de ‘MSC Gulsun’ nog vijf identieke schepen bouwen, die in principe nog allemaal dit jaar in de vaart komen.

32 in aanbouw

Er zijn intussen volgens Alphaliner al 32 recordschepen van het ‘megamax 24’ type in aanbouw. Elf schepen zijn bestemd voor MSC en worden gebouwd door Samsung Heavy Industries (6) en Daewoo (5). Diezelfde twee scheepswerven delen ook een opdracht voor de bouw van twaalf eenheden van 23.000 teu voor Hyundai Merchant Marine (HMM).

De Franse rederij CMA CGM laat negen ‘megamax 24’ schepen in China bouwen, maar de capaciteit daarvan zal wellicht eerder 22.500 teu bedragen omdat deze megaschepen op lng zullen varen. De bunkertanks voor lng nemen relatief veel plaats in beslag, waardoor de nominale capaciteit minstens 500 teu lager zal zijn.

Stefan Verberckmoes