Drie op vier mega-allianties beperken hun capaciteit

2M lijkt voorlopig de enige alliantie die de capaciteit in de Far East trade nog niet beperkt. In de kleinste loop (AE9/Condor Service) duiken zelfs enkele grotere schepen op.

Met het systematisch schrappen van een wekelijkse afvaart tussen het Verre Oosten en Noord-Europa in de maanden juli tot september, beperkt de alliantie Ocean Three haar capaciteit tijdens het piekseizoen van de Chinese export met 12.000 slots per week.

CMA CGM, China Shipping en UASC wilden met deze rationalisatie een voorbeeld stellen en hoopten dat de andere grote carriers zouden volgen. De G6 Alliance deed dat inderdaad met de aankondiging dat de alliantie in augustus vier afvaarten zal overslaan.

De CYKHE Alliance heeft nog geen officieel actieprogramma aangekondigd, maar annuleert al verschillende maanden regelmatig eens een reis. Ook voor augustus zijn er voorlopig twee ‘blank sailings’ in de CES/NE8 Service en werden er geen schepen aangeduid voor de afvaart van de NE2 van 7 augustus uit Hongkong en de NE7 op 26 augustus uit Ningbo. Het lijkt er dus op dat ook deze alliantie de capaciteit volgende maand in het Verre Oosten met gemiddeld 8.500 slots per week zal verminderen.

Geen inspanningen

Hoewel het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC als eerste in de eerste helft van juni een (beperkte) rationalisatie aankondigde, waarbij de schepen van 9.500 teu uit de kleinste loop vanaf het midden van het derde kwartaal zouden worden vervangen door tonnage van 6.500 teu, deed het Deens-Zwitserse duo tot nu toe geen inspanningen om de capaciteit te beperken.

Tot medio september is er nog geen capaciteitsvermindering in de AE9/Condor Service te bemerken. Er zijn integendeel afvaarten gepland met grotere schepen van 9.500 teu, waaronder de ‘MSC Luciana’ van 11.660 teu (foto), de ‘MSC Aurora’ (13.050 teu) en de ‘MSC Vega’ (13.102 teu).

Ook in sommige andere loops wordt de capaciteit verhoogd door de inzet van grotere schepen. Zo wordt voor de AE2/Swan Service over twee weken de ‘MSC Zoe’ van 19.224 teu en kort nadien ook de ‘Mathilde Maersk’ (18.340 teu) in Antwerpen op maidentrip verwacht.

'MSC Maya'

Ook het vierde schip van 19.224 teu dat MSC binnenkort in ontvangst zal nemen, zal op Antwerpen worden ingezet. De ‘MSC Maya’ zal volgens de laatste vaarschema’s op 27 augustus in Busan op maidentrip vertrekken en wordt op 1 oktober aan het Deurganckdok verwacht. Deze nieuwbouw wordt dan net als het zusterschip 'MSC Zoe' een nieuw recordschip voor de Scheldehaven.

Maersk Line heeft zich gisteren wel aangesloten bij de volgende ‘General Rate Increase’ voor het westbound verkeer op 1 augustus. De Deense rederij informeerde gisteren de klanten dat het de bedoeling is om de zeevrachten dan met 1.000 dollar per teu te verhogen. Ter vergelijking: vorige week daalde het gemiddelde tarief op de spotmarkt naar 699 dollar/teu all-in.