DP World plant futuristisch en energiezuinig kantoor bij Deurganckdok

DP World onthult plannen voor een nieuw hoofdkwartier bij het Deurganckdok. Het gebouw moet het kloppend hart van de terminal worden. De oude, 'tijdelijke' gebouwen van de groep maken plaats voor een duizendtal containerslots.

DP World Antwerp plant een nieuw operations (OPS) gebouw neer aan het Deurganckdok. Het nieuwe gebouw maakt deel uit van het investeringsplan  van 200 miljoen euro dat recent werd aangekondigd. Het futuristisch aandoende gebouw wordt het kloppend hart van de havenoperaties van DP World Antwerp en zal faciliteiten voor havenarbeiders, het management, de CEO en enkele administratieve diensten onder eenzelfde dak vestigen.

Al sinds de opstart van de terminal waren er plannen om een nieuw gebouw neer te zetten. Het oude en ‘tijdelijke’ gebouw maakt plaats voor containers: er worden bijna 1.000 grondslots bij gecreëerd. Het nieuwe operations gebouw is de eerste aankondiging die deel uitmaakt van het driejarig investeringsplan van DP World Antwerp, goed voor zo’n 200 miljoen euro. De werken gaan dit najaar van start en zullen 20 maanden duren.

Op het gelijkvloers komen faciliteiten voor de havenarbeiders zoals refter, kleedkamers, lockers en sanitair. Op de hogere verdiepingen nemen de operationele bedienden, het management en de CEO hun intrek, alsook enkele administratieve diensten.

In het ontwerp moest er rekening gehouden worden met hoogspanningslijnen, spoorbundels, wegen, tunnels, water- en gasleidingen. Projectverantwoordelijke Mathieu Roels: “Het gaat dan ook om een unieke site. Het gebouw wordt als het ware neergeplant op een bijna onbereikbare, maar tegelijk heel zichtbare plaats.”

Verkeer onder gebouw door

De vorm van het gebouw is, net zoals het dok, markant: het wordt op de kop afgesneden, parallel met het dok. Dit garandeert een maximaal uitzicht op de operationele activiteiten en op de schepen. De karakteristieke vorm biedt tegelijk een grote flexibiliteit qua indeling. De moderne nieuwbouw wordt een constructie bovenop de rijbaan van Antwerp Gateway. Vrachtwagens en ander verkeer zullen dus onder het gebouw kunnen rijden.

Het gebouw wordt volledig uit glas opgetrokken, met subtiel verspringende lagen. Dat verwijst naar de activiteiten van DP World Antwerp: het stapelen van goederen. Vervolgens krijgt elke laag geïntegreerde verlichting, zodat het ook ’s avonds en ‘s nachts een herkenbaar baken vormt.

Duurzaam en onderhoudsvriendelijk

Ook op het vlak van duurzaamheid is het gebouw innovatief. Het glas is onderhoudsvriendelijk en uiterst zonnewerend door een innovatieve aluminium mesh tussen de glasbladen. Dat zorgt ervoor dat het binnen koel blijft met een aangenaam, gefilterd zicht naar buiten.

Voor een vlotte shiftwissel worden er 560 parkeerplaatsen voorzien in een nieuw parkeergebouw. Met het oog op het bredere mobiliteitsplan van DP World Antwerp zijn er ook laadpalen en fietsenstallingen voor e-bikes voorzien. Er komt tevens een aan- en afrijzone voor het vervoer van de havenarbeiders naar de voorkaai.  

Architect Thomas Cols van Areal Architecten laat optekenen: “Voor ons bureau was dit best een uitdagende opdracht, mede door de vele randvoorwaarden die verbonden zijn aan bouwen op deze plek. Daarnaast is er de grote flux van havenarbeiders die vertrekken en aankomen, zowel overdag als ’s nachts. Het gaat dus niet louter om een gebouw, maar ook om een werkende infrastructuur.”

Michiel Leen