Dienst Zeebrugge-Rosyth vorig jaar voor het eerst winstgevend

DFDS is er vorig jaar voor het eerst in geslaagd winst te draaien op de route tussen Zeebrugge en het Schotse Rosyth. Meer trafiek en een verhoogde efficiëntie hebben de dienst uit het rood getrokken. De groeitrend houdt dit jaar aan.

De toekomst van de enige roro-dienst tussen Schotland en continent hing in de aanloop naar de invoering van de strengere zwavelnorm op de Noordzee lang in de balans. Schotland wou die lijn niet kwijt en de haven van Rosyth besloot vorig jaar samen met DFDS te investeren in de route.

Die inspanningen waren in de plaats gericht op de verbetering van de terminalinfrastructuur aan Schotse zijde om double stack-operaties mogelijk te maken. De Deense shortsea-operator maakte van zijn kant werk van brandstofoptimalisatie en de installatie van een scrubber aan boord van de ‘Finlandia Seaways’. Die operatie vond begin dit jaar plaats tijdens een droogdokbeurt. Sinds 8 februari pendelt het vrachtschip (foto) opnieuw driemaal per week tussen Zeebrugge en Rosyth.

Bijkomende capaciteit, meer trafiek

“De eerste stappen zijn nu gezet en sinds afgelopen najaar is de terminal in Rosyth aangepast zodat we gestapelde containers kunnen lossen. Hierdoor is er meer capaciteit op het schip gekomen en daar hebben we in 2015 al de vruchten van kunnen plukken”, zegt route director Stein van Est.

Die ingrepen hebben bijgedragen tot een stijging van de vrachtvolumes met 10%, van 40.000 eenheden (opleggers, containers, voertuigen…) in 2014 naar 44.000 eenheden vorig jaar.

“Containers in double stack kunnen laden betekent dat we het equivalent van zowat 300 lijnmeter vracht meer kunnen laden, een plus van ongeveer 20%. Vooral op de piekafvaarten vanuit Zeebrugge op woensdag en zaterdag heeft ons dat extra groeimogelijkheden geboden, want de route blijft sterk westbound gedreven”, legt van Est uit.

Stijgende trend

“We verwachten dat de groeitrend zich in 2016 zal voortzetten”, voegt de routedirecteur daar nog aan toe. "Januari was na de stockopbouw die eind 2015 voelbaar was, langzaam gestart, maar februari voldoet ruim aan onze verwachtingen. Tegenover dezelfde maand vorig jaar noteerden we een toename van de trafiek met 10%.”

Ook de dienst tussen Gent en Göteborg hielp DFDS aan een hogere trafiek op de Noordzee, al was de stijging daar “niet enorm”. DFDS besloot wel de capaciteit op die route op te trekken door drie van zijn grootste schepen op de verbinding tussen Zweden en het continent in te leggen. Dat gebeurde in december en dus wat laat om in 2015 nog een verschil te maken, maar heeft dit jaar zijn nut al bewezen. “Grotere schepen inzetten op Gent-Göteborg was de juiste beslissing”, concludeert Stein van Est.

Noordzee

2015 was een recordjaar voor DFDS. De sterke stijging van vrachtvolumes op de Noordzeediensten en op de routes tussen het continent en het Verenigd Koninkrijk in het bijzonder was een van de motoren van die groei. De volumes stegen in dit vaargebied met 10%.

Voor de Deense scheepvaart- en logistiekgroep is de Noordzee nog steeds de grootste markt.