DFDS turnt lijn tussen Zeebrugge en Noorwegen om tot rorodienst

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

DFDS is ook na het wegvallen van de rorodienst op Rosyth nog steeds actief in Zeebrugge. Vanuit de kusthaven pendelt de ‘Lysbrik Seaways’ wekelijks naar de Oslofjord, waar het sideport/containerschip de Noorse havens Fredrikstad en Halden bedient. Onderweg naar Noorwegen loopt de ‘Lysbrik’ eerst het Engelse Immingham aan.

Op die route is Norske Skog een belangrijke klant. De papierrollen van de Noorse woudproductengroep gaan onderdeks mee als conventioneel stukgoed. Lading en lossing gebeurt via speciale poorten in de zijkant van het schip (sideport, foto). Aan dek kunnen containers mee.

Die dienst ondergaat volgend jaar een drievoudige ontwikkeling.

Roroschip

Vanaf begin volgend jaar ruimt de ‘Lysbrik Seaways’ op die route plaats voor een fors groter roroschip. Het gaat om de ‘Finlandia Seaways’, het schip dat tussen Zeebrugge en het Schotse Rosyth voer. De ‘Finlandia’ raakte in april zwaar beschadigd door een brand in de machinekamer. DFDS zag zich om die reden verplicht de enige rechtstreekse rorodienst tussen het continent en Schotland stop te zetten.

Het einde van de lange herstelling die de ‘Finlandia’ moest ondergaan, komt in zicht. Tegen eind dit jaar is het schip weer inzetbaar.

Het onderdek wordt aangepast aan de hoge normen voor papierlading (in storo-behandeling), het bovendek kan dienen voor containers (lolo). Op het middendek is nog plaats voor opleggers en andere rollende lading (roro).

Met de ‘Finlandia’ krijgt de lijn er niet alleen roro bij. Ook voor de twee andere ladingtypes neemt de capaciteit toe.

Bijkomende haven

De Deense shortsea-operator breidt de rotatie van de dienst ook uit. Naast Frederikstad en Halden, die beide aan de oostkant van de Oslofjord liggen, komt er in Noorwegen Brevik bij, dat nu eenmaal per week (op zondag) op het vaarschema van de schepen uit Gent staat.

Vanuit Zeebrugge (aankomst op donderdag, vertrek op vrijdag) en Immingham (zaterdag) zal de ‘Finlandia’ op zondag eerst die haven aan de westkant van de Oslofjord aandoen bij lossing. Na de aanloop in Fredrikstad (maandag) en Halden (dinsdag) volgt dan op dinsdag nog een tweede, exportgerichte tussenstop in Brevik voor de oversteek naar Zeebrugge.

Zo biedt DFDS zijn klanten bijkomende opties op de verbinding tussen Noorwegen en het continent.

Consolidatie

Medio februari volgt de derde stap. Dan schuift DFDS naar Zeebrugge met de Noorse roro-lading, die nu via Gent passeert, en zet een punt achter de bediening van Brevik met het vrijdagschip vanuit Gent.

Met die bundeling van de Noorse cargo in de kusthaven komt op de drukke route tussen Gent en Göteborg, één van de hoofdlijnen van DFDS op de Noordzee, wat capaciteit vrij. “Dat is altijd welkom, maar om grote volumes gaat het niet”, zegt Sam De Wilde, managing director van DFDS Seaways in België. Hij beklemtoont vooral de opnieuw versterkte aanwezigheid in Zeebrugge. “Zeebrugge is en blijft een belangrijke schakel in ons netwerk.”

In Zeebrugge zal de ‘Finlandia’ net als de ‘Lysvik’ omwille van de link met de papiertrafiek gaan laden en lossen bij PSA aan het Wielingendok. Toen het op Rosyth voer, legde het nog aan bij ICO, aan de overzijde van hetzelfde dok.

Jean-Louis Vandevoorde

DFDS turnt lijn tussen Zeebrugge en Noorwegen om tot rorodienst – Flows

DFDS turnt lijn tussen Zeebrugge en Noorwegen om tot rorodienst

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

DFDS is ook na het wegvallen van de rorodienst op Rosyth nog steeds actief in Zeebrugge. Vanuit de kusthaven pendelt de ‘Lysbrik Seaways’ wekelijks naar de Oslofjord, waar het sideport/containerschip de Noorse havens Fredrikstad en Halden bedient. Onderweg naar Noorwegen loopt de ‘Lysbrik’ eerst het Engelse Immingham aan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login