DFDS sluit strategisch partnerschap af met haven Gent

Het Havenbedrijf Gent en DFDS hebben een strategisch partnerschap afgesloten. De Deense scheepvaartgroep gaat zijn intermodaal aanbod uitbreiden en weet intussen ook welk vierde schip de dienst tussen Gent en Göteborg zal komen versterken.

De ondertekening van het strategisch samenwerkingsakkoord vond gisteren plaats in Kopenhagen, waar het Belgisch vorstenpaar momenteel op staatsbezoek is.

“Wij halen de banden met de haven zo verder aan. Samen willen we blijven kijken waar bijkomende optimalisaties mogelijk zijn. Wij bouwen zo voort op ons bestaand overleg”, verklaart Sam De Wilde, managing director van DFDS Seaways Belgium.

Vierde schip

DFDS kondigde onlangs aan dat het binnenkort een vierde schip zal inzetten op de route tussen Gent en Göteborg. Dat maakt het mogelijk het aantal wekelijkse afvaarten in beide richtingen van zes naar acht op te trekken en de capaciteit op de verbinding fors op te trekken. Dat is nodig om tegemoet te komen aan de vraag van klanten, met autobouwer Volvo voorop.

De keuze van de Deense groep is uiteindelijk op de ‘Ark Germania’ gevallen. Dat roroschip pendelt momenteel nog tussen Esbjerg en Immingham, maar komt ten laatste begin augustus de vloot op Gent versterken. Die bestaat uit de ‘Begonia’, ‘Freesia’ en ‘Primula Seaways’. Die drie ‘bloemenschepen’ horen met hun theoretische capaciteit van 4.600 lijnmeter tot de grootste in de vloot van DFDS.

De ‘Ark Germania’ (foto) is een stukje kleiner en kan zowat 3.000 lijnmeter aan rollende vracht aan boord nemen. Wekelijks komt er dus zowel northound als southbound zowat 6.000 lijnmeter aan capaciteit bij. Het schip is 195 meter lang en 34 meter breed. Het kwam in 2012 in de vaart en heeft een draagvermogen van 12.000 ton.

Belangrijkste lijndienst

De verbinding tussen Gent en Göteborg (met een wekelijkse tussenstop in het Noorse Brevik) is nu al veruit de belangrijkste lijndienst in de Vlaamse zeehaven. Vorig jaar was de lijn goed voor een trafiek van 2,1 miljoen ton, het tweede hoogste volume ooit. Dat vertegenwoordigt ruim 7% van de totale maritieme overslag die Gent boekte.

Uitgedrukt in lijnmeter was bij DFDS sprake van een nieuw record voor de route tussen Scandinavië en het continent. Voor alle rollende lading samen ging het om 1,8 miljoen lijnmeter.

Multimodaliteit

DFDS schrijft in Gent niet alleen meer een maritiem verhaal. De operator is hoe langer hoe meer actief aan de kant van het hinterland.

Een binnenvaartcontainerdienst biedt drie wekelijkse afvaarten tussen Gent, Zeeland Seaports, Rotterdam en Antwerpen.

Daarnaast sporen tien keer per week treinen met staalproducten, truckcabines en palletgoed van en naar Frankrijk, Duitsland en Zweden. DFDS zet bovendien trailers op een treinverbinding naar het Zuid-Franse Le Boulou, vlak aan de grens met Spanje. Na de zomer gaat de frequentie op die route omhoog van drie naar vijf vertrekken per week.

Jean-Louis Vandevoorde