DFDS neemt trafiek Stora Enso tussen Göteborg en Zeebrugge over

DFDS slaat een grote slag op de Belgische markt met de lancering van een nieuwe dienst tussen Göteborg en Zeebrugge. De rederij neemt vanaf juni de aanvoer van de papiervolumes van Stora Enso naar de kusthaven over van Swedish Orient Lines (SOL).

“Wij breiden ons aanbod op de route tussen België en Zweden uit van acht naar twaalf afvaarten per week. Dat is een fantastische stap voor DFDS in België én goed nieuws voor onze klanten”, onderstreept Sam De Wilde, managing director van DFDS Seaways in ons land.

Nieuw contract

DFDS sloot met Stora Enso een vijfjarig contract voor het vervoer van 700.000 ton papierproducten per jaar van Göteborg naar Zeebrugge. Stora Enso heeft de optie om die overeenkomst met drie jaar te verlengen. DFDS verwacht vanaf 2020 meer dan 300 miljoen Deense kroon (circa 40 miljoen euro) aan jaarlijkse inkomsten te halen uit zijn nieuwe route.

De Scandinavische papiergroep neemt zo opnieuw een andere dienstverlener onder de arm voor die trafiek. In 2014 besloot Stora Enso op die route in zee te gaan met Swedish Orient Lines (SOL), dat toen in de plaats kwam van CLdN.

Om de betrokken volumes te vervoeren, zal DFDS de twee ferries overnemen die SOL tussen de Belgische en de Zweedse haven laat pendelen. Het gaat om de vrachtroro's ‘Slingeborg’ (foto) en de ‘Schieborg’ van rederij Wagenborg. DFDS koopt die schepen over voor een bedrag van 270 miljoen Deense kroon, omgerekend zo’n 36 miljoen euro.

Schip uit Gent

Zij krijgen versterking van de ‘Fiona Seaways’, een schip van DFDS met een capaciteit van zo'n 3.200 lijnmeter. De ‘Fiona’ zal zijn Belgische carrière op de dienst naar Gent aanvangen, maar schuift medio juni naar Zeebrugge.

Tussen Gent en Göteborg, een van de belangrijkste verbindingen in het netwerk van de Deense groep, blijven dan nog steeds drie grote ‘bloemenschepen’ (Primula, Petunia en Begonia Seaways) varen. Het aantal afvaarten van en naar Gent zakt van acht naar zes.

Geen afbouw in Gent

Sam De Wilde benadrukt dat dit maar een tijdelijke situatie zal zijn.

“Zoals wel vaker gebeurt, schuiven we tijdelijk met schepen en capaciteit, maar ook in Gent hebben we plannen om ons aanbod verder te versterken, onze terminal uit te bouwen en ons intermodaal aanbod uit te breiden. Na de zomer zal zich dat eveneens aan de kant van de schepen manifesteren. We behouden in elk geval voldoende capaciteit en frequentie om onze klanten via Gent te bedienen.”

Driehoeksdienst

Zeebrugge stond na het wegvallen van de dienst op het Schotse Rosyth nog op de netwerkkaart van DFDS met de driehoekdienst tussen de kusthaven, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Die dienst draait onder meer op volumes Noors papier.

Aan die route, “die het goed doet”, verandert niets, geeft De Wilde nog aan.

Eerste kwartaal

DFDS maakte vandaag ook zijn resultaten over het eerste kwartaal bekend. De omzet steeg met 11% naar 3,9 miljard kroon (496 miljoen euro) en de bedrijfswinst (ebitda) met 13% naar 677 miljoen DKK (91 miljoen euro). Dat was onder meer te danken aan de goede cijfers die de diensten over de Noordzee haalden.

Jean-Louis Vandevoorde