DFDS haalt Duits papier naar Zeebrugge en North Sea Port

DFDS mag van de Duitse papierfabrikant Schoellershammer jaarlijks 50.000 ton papier naar het VK en Noorwegen brengen. Van dat totaalpakket voor landtransport, logistiek en scheepvaart wordt 36.000 ton toegewezen aan Zeebrugge en North Sea Port.

De Deense groep DFDS verwierf een contract met papierfabrikant Schoellershammer in Düren, een veertigtal kilometer over de grens met Duitsland. “We transporteerden van Schoellershammer eerder al papier naar het Verenigd Koninkrijk (VK) maar dan als indirecte klant”, zegt Kasper Hægeland Svenningsen, managing director van de afdeling Ferry Noorwegen. “We zagen echter meer potentieel en onze collega’s van de afdeling Forest & Metal kwamen tot een strategisch partnerschap. Het nieuwe contract beslaat zo'n 50.000 ton papier per jaar bestemd voor het VK en Noorwegen. De overeenkomst omvat zowel transport over land en zee en opslag in Immingham.”

Van de jaarlijks 50.000 ton zal meer dan 24.000 ton vanuit Zeebrugge naar Immingham verscheept worden. Dat zal gebeuren als zogenaamde storo-cargo ('stowable roro'), waarbij de vracht vanop een rijdend onderstel aan boord afgezet wordt. Vanuit het warenhuis in Immingham zal de afdeling DFDS Shipping Logistics de lokale leveringen in het VK uitvoeren. Deze trafiek is weliswaar veel kleiner maar vormt een leuke aanvulling op de 700.000 ton papierproducten per jaar die DFDS sinds 2019 voor Stora Enso vervoert tussen het Zweedse Göteborg en Zeebrugge.

Deur-tot-deur naar Noorwegen en VK

De overige 36.000 ton wordt als directe deur-tot-deurlevering vanuit Duitsland behandeld. Tot 10.000 ton – goed voor 400 trailerladingen – bestemd voor Noorwegen, zal vanuit België verscheept worden. Dit volume wordt verdeeld over de bestaande scheepsroutes van Gent (North Sea Port) en Zeebrugge naar Göteborg.

De resterende 16.000 ton – goed voor 640 trailerladingen – bestemd voor rechtstreekse levering in het VK, komt op de route Vlaardingen-Immingham. Mogelijk wordt het contract nog uitgebreid met volumes tussen Duitsland en Finland.

Roel Jacobus