DFDS biedt eerste afvaart vanuit Zeebrugge met 'Belgia Seaways'

De Deense rederij DFDS heeft vorige week met de ‘Belgia Seaways’ een eerste afvaart geboden van haar nieuwe rorodienst tussen Zeebrugge en Göteborg. De ‘Belgia Seaways’ is geen nieuwbouw, maar de nieuwe naam voor de vroegere ‘Schieborg’.

Begin mei maakte DFDS bekend dat het de komende vijf jaar de lading van Stora Enso tussen Göteborg en Zeebrugge zal vervoeren. Het gaat om een trafiek van zo’n 700.000 ton papierproducten per jaar, die tot voor kort door Swedish Orient Lines (SOL) werd vervoerd. Voor de Zeebrugse haven is dat geen nieuwe lijn, maar met DFDS heeft die nu wel sinds 17 juni een nieuwe operator.

DFDS kocht van de Nederlandse rederij Wagenborg voor iets meer dan 41 miljoen dollar de twee roroschepen die de Duitse Flender Werft in 2000 bouwde voor het vervoer van de zogenaamde Storaboxen tussen Zweden en België. Deze ex-‘Schieborg’ en -‘Slingeborg’, met een garagecapaciteit van elk 2.470 lijnmeter, zijn intussen omgedoopt tot ‘Belgia Seaways’ (foto) en ‘Gothia Seaways’. De Nederlandse vlag werd gestreken en beide roro’s varen nu onder Litouwse vlag.

Jumbofreighters

De scheepsnamen ‘Gothia Seaways’ en ‘Belgia Seaways’ prijkten onlangs nog op de boeg van DFDS’s twee nieuwste jumbofreighters met een capaciteit van 6.700 lijnmeter, die de Chinese scheepswerf Jinling opleverde. Omdat beide schepen in het Middellandse Zeegebied worden ingezet tussen Istanboel en Triëste, kregen ze een nieuwe naam. De nieuwbouw ‘Belgia Seaways’ werd vorige week de ‘Troy Seaways’, terwijl de ‘Gothia Seaways’ nu als ‘Ephesus Seaways’ tussen Turkije en Italië vaart.

DFDS zal tussen Zeebrugge en Göteborg drie roroschepen inzetten. De ‘Belgia Seaways’ en ‘Gothia Seaways’ kregen er het gezelschap van de iets grotere ‘Fionia Seaways’ (3.343 lijnmeter), die doorschuift van de DFDS-dienst tussen Gent en Göteborg. De Deense rederij biedt nu vanuit zowel Zeebrugge als Gent telkens zes afvaarten per week naar Göteborg. Tussen Zeebrugge en Zweden wordt DFDS een directe concurrent van CLdN (Cobelfret), die hier nu de roroschepen ‘Opaline’ en ‘Amandine’ (elk 3.923 lijnmeter) inzet.

Stefan Verberckmoes