Deelnemers enthousiast over eerste Havenhackaton

Een succes, zo noemden meerdere deelnemers de eerste Havenhackaton in de Antwerpse Waagnatie. Verschillende IT-vaardige jongeren ontwikkelden een heel weekend lang innovatieve toepassingen in een competitieve, maar vooral ook collaboratieve sfeer.

Een zaal vol ronde tafels, flipcharts, honderden meters aan verlengkabel voor de laptops, maar ook (energie)drank naar believen, spelconsoles en 's avonds het nodige vertier met dj's. Zowat alles was het afgelopen weekend in de Antwerpse Waagnatie aanwezig om het de circa 220 deelnemers zo comfortabel mogelijk te maken.

De inzet? Op de allereerste Havenhackaton de meest creatieve oplossingen bedenken voor een actueel probleem in het hele havengebeuren. De uitdagingen situeerden zich vooral op vlak van cybersecurity en open data, veiligheid en educatie, logistiek en infrastructuur, import/export en connectiviteit.

Internationaal

Aan expertise was er alvast geen gebrek. Whizzkids uit alle hoeken van het land, maar ook uit onder meer Zuid-Korea, Rusland, Israël en Ghana waren naar de Scheldestad afgezakt. Ze verenigden zich in dertig teams. Een groep Israëli's werkte een stressmap voor de haven uit. "Door middel van horloges die de hartslag en de geleiding van de huid meten, kunnen we stress bepalen. Aangezien we weten dat stress een voorbode is van ongevallen, kunnen managers op de kaart kijken waar er problemen zijn en zo hun organisatie proberen aanpassen", zo zei Omer Salvay. Landgenoten van hen werkten aan een "Ubervariant", waarbij men probeerde de beladingsgraad van trucks te verhogen. "We willen vraag en aanbod matchen. De persoon met lading kan voor de helft van de prijs lading meegeven aan een lege truck", zo zei Noa Yehezkel.

Opvallend was ook de deelname van Protech-T, een groep vrienden die via ondernemersorganisatie Voka van de Hackaton had gehoord en voor het eerst deelnam. Zij bedachten een helm met allerlei sensoren om heftruckers te waarschuwen voor havenarbeiders in de buurt. "We lazen over allerlei dodelijke ongevallen in de haven, onder meer door vergiftiging in een scheepsruim of aanrijdingen door zware heftrucks. Uit data van verzekeraars bleek dat arbeidsongevallen jaarlijks 7,5 miljoen euro kosten. We denken dat met 4,5 miljoen euro terug te kunnen brengen door onze techniek, die voor alle havenarbeiders samen zo'n 650.000 euro zou kosten", zegt Steven van Kerkhoven.

Een soortgelijk project, maar dan verwerkt als een Smart Safety Vest, werd uitgewerkt door het personeel van IT-bedrijf Rombit. Hun voorstel overtuigde de jury nog meer. Ze behaalden uiteindelijk de tweede plaats.

Big data was ook een belangrijke rode draad door het geheel. 99 Problems deed een voorstel voor een verregaande uitwisseling van onder meer douane- en voedselveiligheidsgegevens, containernummers, enzovoort. "Al die gegevens zijn constant en overal bereikbaar door publicatie in een blockchain. Dat is traceerbaar en niet aanpasbaar. Het hele systeem kan efficiënties bewerkstellingen, onder meer door de doorvoertijden terug te dringen", klonk het.

Boek een sluis

Winnaar van het weekend was Book-a-lock, een team van IT-experten van Flexo in samenwerking met Antwerpse onderzoekers. Zij werkten een applicatie uit die met transpondergegevens vrije aanmeerplaatsen kan bepalen voor binnenschippers, die nu vaak lang moeten rondvaren om een plaats te vinden dichtbij waar ze later een opdracht moeten uitvoeren. Hun app toont ook de beste weg door de Antwerpse sluizen en met een druk op de knop kan ook een tijdsslot voor een schutting worden gereserveerd. "We zijn ongelooflijk tevreden", zegt David Pierre van Flexso. "Deels komt het als een verrassing, maar dankzij contacten van de unief en in de haven hadden we cruciale informatie en konden we een antwoord bieden in één weekend. We hebben vooral een prototype ontwikkeld. Daar zou nog wat tijd moeten overgegaan, maar we hebben hier een goede aanzet gegeven voor de oplossing."

De problematiek van de binnenvaart bleek actueel, want maar liefst drie van de twaalf geselecteerde teams focusten hun project hierop. Book-a-lock overtuigde evenwel het meest. "Het is een heel gebruiksvriendelijke app, die makkelijk implementeerbaar is om een heel actueel probleem op te lossen", motiveerde Stephan Vanfraechem, directeur Voka-Alfaport, de jurybeslissing. Het winnende team krijgt 5.000 euro om de app verder te ontwikkelen. Daarover zou het binnenkort samenzitten met Alfaport.

Minpunten

De meeste deelnemers waren erg enthousiast. De omkadering werd uitstekend bevonden en vooral de gezonde competitiviteit, waarbij toch vooral werd samengewerkt, werd alom geprezen. Er waren wel al eens problemen met de wifiverbinding, al werden al snel laptops bijgehaald om deelnemers met aanhoudende problemen uit de brand te helpen. Hoewel de steun van de coaches over het algemeen als positief werd ervaren, zei alvast één van de teams een al opgelost probleem voorgeschoteld te hebben gekregen, waardoor ze op dag twee nog de focus hebben verlegd. Een vertegenwoordiger vanuit de Antwerpse stadsdiensten meende dat ze graag wat meer de focus op de stad zelf en logistiek had gezien.

Vervolg

Aan dat laatste wordt volgend jaar mogelijk al verholpen. "We zijn heel tevreden en de vele partners ook, die vooraf nog niet goed wisten wat te verwachten. De kwaliteit was immens. Volgend jaar gaan we opnieuw van start en zullen we focussen op mobiliteit", zei Jasper Goyvaerts, zaakvoerder van innovatie-evenementenbedrijf Co-Create. Staatssecretaris Philippe De Backer (Open Vld), die verantwoordelijk is voor Mariene Mobiliteit en die bij de prijsuitreiking aanwezig was, kondigde alvast aan dat hij voor de federale overheid ook een Hackaton wil organiseren.

Meer foto's van het evenement vindt u op onze Facebookpagina.

Christoph Meeussen