CSP Zeebrugge werpt zich op als Redbull van de containermarkt

Cosco wil CSP Zeebrugge uitbouwen tot een toonaangevende containerhub voor noordwestelijk Europa, analoog met het succesverhaal in Piraeus. Dit weekend start het raderwerk dat gekoppeld is aan twee van de zeven Aziëdiensten van Ocean Alliance.

Deze vrijdagavond om 19.00 uur loopt op de containerterminal CSP Zeebrugge de ‘CSCL Arctic Ocean’ binnen, als eerste schip van een nieuw tijdperk. De Chinese groep Cosco spaarde kosten noch moeite om Zeebrugge voor te bereiden op een rol als hub voor Noord-West-Europa. Anderhalf jaar geleden nam Cosco Shipping Ports de enige overgebleven deepseacontainerterminal in de kusthaven over van de groep Maersk.

“Dat veranderde onze vooruitzichten. We werden onderdeel van de grootste operator ter wereld, met eigen terminals en lijnen. En vooral met een duidelijke strategie om van Zeebrugge de gateway van noordwestelijk Europa te maken, naar het voorbeeld van wat ze in Piraeus realiseerden voor het gebied rond de Middellandse Zee”, zegt Carla Debart, managing director van CSP Zeebrugge (midden op de foto).

Centrale positie in Europees netwerk

Het is Cosco op groepsniveau menens met Zeebrugge, schetst commercieel manager van CSP Nancy Van Osselaer (rechts op de foto). “De belangrijkste asset in de overname waren de mensen, onder meer de hoog opgeleide dokwerkers en het commerciële team. Hiermee slaagden we erin om opgenomen te worden in twee van de zeven Aziëdiensten in de nieuwe vaarschema’s van Ocean Alliance, waartoe Cosco behoort. Bovendien veroverden we een positie als eerste importcall en laatste exportcall.”

Aan deze hub worden om te beginnen drie feederdiensten gekoppeld. Twee van Cosco – enerzijds met Antwerpen en Dublin en anderzijds met Sint-Petersburg via Rotterdam – en één van X-Press Feeders langs Rotterdam, Duinkerke, Bilbao, Gijon en Le Havre. Trouwe klant van de terminal Containerships biedt connecties met Rusland, Finland en Letland aan. Daarnaast investeert CSP in een landnetwerk met estuaire vaart, binnenvaart en spoor. “We ontwikkelen vaste verbindingen met Antwerpen en Gent en daarnaast de bediening van zowel het lokale als het uitgebreide hinterland. Er zijn bijvoorbeeld al spoorconnecties met Dourges en volgende week start een treinverbinding met Duisburg in de belangrijke Duitse markt.”

Terminal uitbreiden

Ondertussen wordt de terminal voorbereid op groei, zegt Debart: “Vijf van onze zeven kranen worden met twaalf meter verhoogd om de grootste schepen van de volgende generatie te kunnen ontvangen. Ze krijgen een werkhoogte van 54 meter, voldoende voor elf tot twaalf bovendekse lagen containers. De overige twee kranen verhogen we bewust niet om hun productiviteit voor barges en feeders optimaal te houden. De eerste twee kranen zullen eind juli klaar zijn, de volgende twee rond de jaarwisseling.”

Daarmee is de limiet van de 64 ha grote terminal nog niet bereikt. “We onderzoeken nu een reorganisatie om de behandelingscapaciteit van 1,3 teu naar 2 miljoen teu op te trekken. We beschikken nog over aanpalende terreinen die gemakkelijk verhard kunnen worden. De ambitie stopt trouwens niet aan de grens van onze concessie: met partners kun je veel bereiken. Wij willen resoluut een gamechanger zijn. Als Coca-Cola en Pepsi al bestaan, dan profileren wij ons als de Redbull van de containermarkt.”

Historisch keerpunt

Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens van het havenbestuur noemt de inspanningen van Cosco een keerpunt in de geschiedenis van Zeebrugge. "De voorbije tien à vijftien jaar is het wereldwijde containerlandschap compleet veranderd en was er twijfel of Zeebrugge daarin nog een rol kon spelen. Met deze solide partner, die zowel terminals als scheepslijnen in huis heeft, kan nu gebouwd worden aan een stevig verankerd hinterlandnetwerk. Ik ben trots op de mensen die doorheen moeilijke jaren de terminal operationeel hielden en uiteindelijk Cosco wisten te overtuigen om te investeren."

Roel Jacobus