COSCON + CSCL = China Lines

China Lines wordt volgens verschillende Aziatische bronnen de merknaam voor de nieuwe nummer vier in de lijnvaart. De Chinezen laten intussen ook al wat meer in hun alliantiekaarten kijken.

De holding China Cosco Shipping Corporation (COSCOCS) die op 18 februari werd opgericht om alle activiteiten van de groepen Cosco en China Shipping te bundelen, zou alle activiteiten in de containersector willen groeperen onder de merknaam China Lines.

Alle lijndiensten die door Cosco Container Lines (COSCON) en China Shipping Container Lines (CSCL) geëxploiteerd werden, worden momenteel samengevoegd.

In de praktijk gebeurt dat via COSCON. Die bestaande rederij bevestigde vandaag dat het per 1 maart een aantal leasingcontracten voor schepen en containers heeft getekend waardoor de integratie van de twee Chinese containerrederijen nu een feit is.

Er breekt volgens COSCON nu een overgangsperiode aan waarbij de twee netwerken in elkaar geschoven zullen worden. COSCON heeft sinds deze week volgens de Franse databank Alphaliner een vloot van 289 containerschepen, die een gezamenlijke capaciteit van 1,55 miljoen teu hebben. Daarmee is de Chinese rederij nu effectief de vierde grootste ter wereld na Maersk (3,01 miljoen teu), MSC (2,65 miljoen teu) en CMA CGM (1,8 miljoen teu).

Nieuwe alliantie

Intussen hebben hoge Chinese functionarissen in locale media ook bevestigd dat China Lines in een nieuwe alliantie wil stappen. De Chinezen kiezen daarbij uitdrukkelijk voor partners die financieel het sterkst staan.

Ook de Franse carrier CMA CGM bevestigde eerder al dat het gesprekken voert over de vorming van een volledig nieuwe alliantie. Die zou niet alleen de nummers drie (CMA CGM) en vier (China Lines) omvatten, maar eventueel ook Evergreen (nummer vijf) en OOCL (nummer negen). Chinese bronnen zeggen dat ook de Iraanse rederij IRISL bij de nieuwe alliantie kan aansluiten. Dat gebeurt via CMA CGM, omdat de Fransen eind januari een protocolakkoord sloten met IRISL.

CMA CGM werkt nu nog samen met China Shipping en UASC in Ocean Three. Die samenwerking loopt tot eind dit jaar, wat samenvalt met het mogelijke einde van de CKYHE Alliance met Cosco, “K” Line, Yang Ming, Hanjin en Evergreen.

Naar aanleiding van de oprichting van China Lines heeft COSCOCS nog eens bevestigd dat de Chinese carrier tot eind dit jaar lid blijft van twee verschillende allianties.