Cosco en MSC schuiven megaschepen door

Omdat er weer nieuwe ultra large container ships (ulcs) in de vaart komen tussen Noord-Europa en het Verre Oosten, schuiven Cosco en MSC nu schepen van 12.500 tot 13.100 teu door naar de trans-Pacific en diensten op India en Afrika.

Cosco leverde tot voor kort samen met Yang Ming de schepen voor de NE7 Service tussen de Far East en Noord-Europa, maar daarin werd de rol van Cosco als tweede ‘vessel provider’ onlangs overgenomen door Evergreen. Die Taiwanese carrier schakelt in deze dienst nu vijf gecharterde nieuwbouwschepen van 14.354 teu in.

Omdat Cosco intussen al zeven eenheden van 13.092 teu (foto) heeft die niet langer nodig zijn voor diensten naar Europa, hevelt de Chinese carrier die vanaf deze maand allemaal over naar de China North East Service (CEN) op de trans-Pacific ter vervanging van 'kleinere' eenheden van 8.500 tot 10.000 teu. Deze CEN-dienst loopt aan Amerikaanse zijde de Canadese haven Prince Rupert aan, alsook Long Beach en Oakland in de Verenigde Staten.

MSC

Ook bij MSC moet er met schepen worden geschoven omdat de komende weken en maanden vier nieuwe containerreuzen van 19.154 tot 19.224 teu de AE2/Swan-vloot zullen vervoegen.

Eén en ander laat MSC toe om de ‘MSC Regulus’ van 13.102 teu begin juli over te hevelen naar de Himalaya Express tussen Noord-Europa en India ter vervanging van de ‘MSC Joanna’ van 9.200 teu. De ‘MSC Regulus’ wordt het zesde schip van meer dan 11.000 teu in deze dienst op India.

De Zwitserse rederij gaat nu ook als eerste schepen van 13.000 teu naar West-Afrika sturen. Volgens de laatste vaarschema’s zullen na de ‘MSC Fabiola’ en ‘MSC Filippa’ van elk 12.552 teu die deze maand de vloot van de Africa Express vervoegen, in juli ook de ‘MSC Flavia’ (tweede foto) en ‘MSC Beryl’ naar de trade tussen het Verre Oosten en Zuid- en West-Afrika verhuizen. Deze schepen van 13.000 teu worden nieuwe recordschepen voor Lomé, de West-Afrikaanse hub van MSC in Togo.