Cosco dwarsboomt grootse plannen van MSC in Valencia

De Zwitserse rederij MSC wil ruim 1 miljard euro investeren in een nieuwe terminal in de Spaanse haven Valencia. Cosco Shipping Ports probeerde het grootschalige project al tegen te houden door juridische stappen te zetten tegen het tenderproces.

MSC gebruikt Valencia als hub in de Westmed en is er met afstand de grootste havenklant. Dankzij het transhipmentverkeer van de rederij uit Genève kon Valencia Algeciras voorbijsteken als grootste Spaanse containerhaven. Om verder te kunnen blijven groeien, is nieuwe behandelingscapaciteit nodig.

De oproep van het havenbestuur om een vierde containerterminal te onwikkelen, werd alleen beantwoord door Terminal Investments Ltd (TIL), dat tot de MSC-groep behoort. TIL belooft om ruim 1 miljard euro in het grote project te investeren.

Verdubbelen

Als TIL de concessie krijgt, wil het al na 36 maanden in een eerste fase een 1.100 meter lange kade in gebruik nemen. Met fase twee en drie erbij wordt de containerkade 1.970 meter lang met een jaarlijkse overslagcapaciteit van zo’n 5 miljoen teu. Ter vergelijking: de totale containeroverslag in Valencia bedroeg vorig jaar 5,18 miljoen teu en de maximale capaciteit van de drie bestaande terminals wordt op 5,5 miljoen teu geschat. Met de vierde terminal kan Valencia de totale capaciteit dus bijna verdubbelen.

Cosco Shipping Ports (CSP) heeft al juridische actie ondernomen om de tender voor de vierde terminal tegen te houden. De beweegredenen van de Chinezen zijn duidelijk: ondanks het feit dat TIL al een eigen terminal in Valencia heeft, blijft MSC de grootste klant van de CSP Iberian Valencia Terminal, die CSP in handen heeft gekregen door de overname van Noatum.

Maersk

Behalve CSP en TIL heeft ook Maersk nog een containerkade in Valencia. Deze terminal kwam in de portfolio van de Maerskdochter APM Terminals door de overname van Grup Maritim TCB en heeft Hapag-Lloyd, Arkas en Zim als grootste klanten. Alle containercapaciteit in Valencia is dus in handen van de drie grootste containerrederijen ter wereld. Cosco’s huidige positie als exploitant van de grootste terminal in Valencia zou duidelijk verzwakken mochten de 2M-partners MSC en Maersk de andere drie terminals controleren.

Voor het havenbestuur van Valencia lijkt het onmogelijk om de vraag van MSC te negeren. De Zwitserse rederij vertegenwoordigt er volgens de Franse databank Alphaliner zo’n 60% van de totale containertrafiek en er hebben zich geen andere kandidaten aangediend voor de vierde nieuwe terminal.

Stefan Verberckmoes