Coronavirus besmet nu ook de Europese feedermarkt

Omdat er als gevolg van de coronacrisis veel minder schepen uit China arriveren, is er ook minder doorvoerlading voor feederrederijen in Europa. X-Press halveert alvast het aanbod naar Noord-Finland en het Verenigd Koninkrijk & Ierland.

De capaciteitsbeperking richting Noord-Finland gebeurt door de tijdelijke stopzetting van de Trans Bothnia Container Line (TBCL), waarin de schepen ‘X-Press Mulhacen’ (809 teu) en ‘Conmar Gulf’ (698 teu) varen. Dat waren vaste bezoekers van de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok, omdat MSC die feederdienst gebruikt voor de bediening van onder andere Kokkola.

Om de verbinding tussen Antwerpen en Noord-Finland te behouden, stuurt X-Press Feeders nu de Trans Feeder North Service (TFN) met de zusterschepen ‘Aurora’ en ‘Bjorg’ (868 teu) naar MPET. Beide schepen varen normaal gezien alleen vanuit Hamburg en Bremerhaven op Noord-Finland.

Om de acht dagen

De ‘Aurora’ en de ‘Bjorg’ zullen om de acht dagen een afvaart bieden vanuit Antwerpen naar Kokkola, Oulu, Kemi, Tornio en Piteå. Op de terugweg van Piteå naar Antwerpen stoppen ze dan in Bremerhaven en Hamburg. De vaste aanloop van de TFN-dienst in Stockholm wordt overgenomen door de Trans Feeder South Service (TFS), waarvan de frequentie wordt beperkt van wekelijks naar veertiendaags.

Ook in de diensten tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk en Ierland worden afvaarten geschrapt. X-Press zal in de loop van de maand maart drie van de zes gecharterde schepen op die route aan hun eigenaars terugleveren en dus tijdelijk met slechts drie schepen blijven varen. Een ervan is de ‘Jork’ (foto), die wekelijks tussen Antwerpen, Zeebrugge en Dublin blijft pendelen als feeder voor onder andere COSCO Shipping Lines.

Stefan Verberckmoes