Coronacrisis in India kost Antwerpen al drie aanlopen

Hapag-Lloyd heeft aangekondigd dat er de komende weken vier afvaarten vanuit India en Zuidoost-Azië naar Antwerpen geannuleerd worden. Nu COVID-19 wereldwijd toeslaat, zullen ongetwijfeld weer meer scheepsreizen afgelast worden.

Omdat het coronavirus nu ook in India is uitgebroken, heeft de Indische regering een drie weken durende ‘lockdown’ aangekondigd. Die zal een grote impact hebben op de Indische export en de werking van de havens. Sommige kleine havens gaan drie weken dicht, maar het is de bedoeling om de grotere havens zoveel mogelijk operationeel te houden.

De Duitse rederij Hapag-Lloyd ziet de bui al hangen en heeft besloten om drie afvaarten van de wekelijkse IEX-dienst tussen de oostkust van India en Europa, te annuleren. Deze lijndienst wordt daardoor in India de komende anderhalve maand veertiendaags van frequentie.

Kort op de bal

Hapag-Lloyd nam de beslissing in overleg met de partners COSCO Shipping Lines, OOCL, Yang Ming en Ocean Network Express (ONE). De Duitse carrier speelt kort op de bal, want de eerste geschrapte afvaart is die van de ‘Xin Yan Tai’ (5.688 teu), die al zondag 29 maart in Visakhapatnam moest beginnen laden voor Europa. De beslissing werd aangekondigd op het moment dat het schip al Colombo verlaten had om koers te zetten naar India.

De IEX-dienst verbindt Visakhapatnam, Krishnapatnam, Chennai, Colombo en Cochin met een reeks Europese havens waaronder Antwerpen. De geannuleerde afvaart van de ‘Xin Yan Tai’ zal zich op 2 mei laten voelen bij Antwerp Gateway. Ook de Antwerpse aanlopen van 16 en 30 mei gaan niet door. Intussen heeft Hapag-Lloyd ook al de eerstvolgende afvaart van de IG1-dienst tussen India/Pakistan en het Midden-Oosten afgelast.

Gewaarschuwd

Rolf Habben Jansen, de CEO van Hapag-Lloyd, had de klanten eerder deze week al gewaarschuwd dat de rederij mogelijk in het netwerk zal moeten snoeien, omdat de impact van de coronacrisis op de ladingvolumes de komende maanden groot kan zijn. Hij toonde zich tamelijk positief over het herstel van de trade vanuit de Far East naar Noord-Europa, maar intussen heeft THE Alliance van Hapag-Lloyd, HMM, ONE en Yang Ming toch de afvaart van de FE5/FP2-service van 22 april uit Laem Chabang naar Europa geannuleerd. Dat zal de Noordzee Terminal van PSA op 30 mei een aanloop van een schip van 14.000 teu kosten.

Stefan Verberckmoes