Coronacrisis: Hapag-Lloyd huurt extra 100.000 teu aan containers

Hoewel de coronacrisis nu wereldwijd noodmaatregelen vergt, komt de Chinese export weer volop op gang. Hapag-Lloyd heeft 100.000 teu aan extra equipment ingehuurd om te vermijden dat logistieke ketens onderbroken worden.

Zoals veel andere containerrederijen gedaan hebben, heeft nu ook de CEO van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen (foto), een boodschap naar alle klanten gestuurd over de maatregelen die de Hamburgse carrier genomen heeft naar aanleiding van de COVID-19-pandemie.

Geen wisseling van bemanning

De containerschepen blijven varen, maar de toegang tot de schepen is verstrengd en er worden geen bemanningen meer gewisseld in risicogebieden. Het kantoorpersoneel blijft aan de slag en werkt zoals bij nagenoeg alle carriers maximaal van huis uit.

Volgens de CEO heeft de coronacrisis tot nu toe nog maar een beperkt effect op de resultaten. De Chinese export is in februari wel fors teruggevallen, maar het aantal boekingen in China is nu duidelijk weer aan het stijgen en de havens functioneren er weer normaal. De rederij heeft intussen ook ruim 100.000 teu aan extra containers ingehuurd om alle geboekte transporten mogelijk te maken.

Impact

Rolf Habben Jansen verwacht wel een belangrijke impact op de ladingvolumes wereldwijd in de komende maanden. Hij sluit dan ook niet uit dat er in dat geval aan het netwerk van lijndiensten gesleuteld zal moeten worden.

Vandaag maakte de Duitse rederij overigens nog bekend dat de afvaart van de FE2 Service van THE Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa van 19 april uit Busan wordt afgelast. Die dienst verbindt Busan, Shanghai, Ningbo, Yantian en Singapore met Southampton, Hamburg en Rotterdam. Op de trans-Atlantic gaat de afvaart van de AL2 Service van 12 april uit Le Havre niet door, maar dat heeft volgens Hapag-Lloyd te maken met de Paasvakantie in Europa.

Ook bij de concurrenten van Hapag-Lloyd worden alsmaar minder afvaarten geannuleerd. De 2M-partners Maersk en MSC slaan tussen de Far East en Noord-Europa op korte termijn alleen maar een afvaart op 1 april uit Ningbo over. Het gaat om een trip van de AE1/Shogun Service, die in Europa alleen Felixstowe, Rotterdam en Bremerhaven aanloopt. De drie afgelaste scheepsreizen van THE Alliance en 2M blijven dus zonder gevolgen voor de Belgische havens.

Stefan Verberckmoes