Containervloot groeit dit jaar trager dan ooit

De containervloot zal dit jaar volgens de Franse databank Alphaliner slechts 4,6% groter worden. Die groei is de laagste ooit, maar dat lost het probleem van de overcapaciteit nog niet op.

Sinds 1990 kent de containervloot een gemiddelde groei van 10,3% per jaar. In de vier jaren voor de kredietcrisis schommelde de jaarlijkse groei zelfs tussen de 12,8 en 16%, waarna in 2009 een correctie volgde. Dit jaar blijft de groei naar verwachting nog onder de plus 5,5% van 2009.

Uitstel

Alphaliner baseert zijn nieuwe prognose onder andere op het feit dat er de voorbije maanden onderhandelingen waren tussen sommige rederijen en scheepswerven om de bouw van nieuwe containertonnage uit te stellen. Van sommige eenheden die al over enkele maanden in de vaart hadden moeten komen, werd de bouw nog niet in droogdok aangevat.

In principe zal er dit jaar 1,25 miljoen teu aan nieuwe capaciteit worden opgeleverd, terwijl dat vorig jaar 1,72 miljoen teu was. Het cijfer voor dit jaar kan mogelijk nog dalen indien nog orders geannuleerd worden. Er vallen ook bestellingen weg nu de Chinese scheepswerf Zhoushan Wuzhou bankroet is verklaard.

Sloop

Een tweede reden voor de historisch lage vlootgroei is het feit dat er dit jaar weer meer containerschepen gesloopt zullen worden. Eén van de eerste schepen die dit jaar voor afbraak verkocht werd, is de negentien jaar oude postpanamax ‘Singapore’ (ex ‘OOCL Singapore’) van 5.390 teu.

Vorig jaar verdwenen 192.000 slots wegens sloop. Vorige maand werd wel al duidelijk dat de sloopwoede toeneemt, want dan verlieten vijftien schepen (samen 51.000 slots) op die manier de actieve vloot. Voor dit jaar voorspelt Alphaliner dat er zo’n 350.000 teu aan capaciteit gesloopt zal worden.

Overcapaciteit

Hoewel de groei van de containervloot dit jaar fors wordt afgeremd, zal de overcapaciteit in de lijnvaart voorlopig nog niet verdwijnen. Daarvoor is het aantal overtollige schepen momenteel nog veel te groot en de vraag naar extra tonnage te zwak.

Hoe groot de overcapaciteit momenteel wel is, blijkt uit het feit dat de containervloot vorig jaar 8,5% groter is geworden, maar dat de capaciteit van de actieve containerschepen slechts met 2,3% is gestegen. Het verklaart waarom er volgens Alphaliner op 11 januari 337 containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu werkloos waren. Samen zijn ze goed voor 1,35 miljoen teu (of 6,8% van de totale vloot).