Containertrein Zeebrugge-Duisburg meteen naar drie ritten per week

Na amper drie weken groeit de spoorconnectie Zeebrugge-Duisburg al van één naar drie en mogelijk zelfs vijf afritten per week. Bovendien wordt naast de deepsea containeraanvoer via CSP Zeebrugge al gedacht aan shortsea via P&O Ferries.

Op de beurs Transport Logistic München kwamen het havenbestuur van Zeebrugge, CSP Zeebrugge en Duisport Agency overeen om de spoorverbinding Zeebrugge-Duisburg verder uit te bouwen. “Drie weken geleden begon de opstartfase met één verbinding per week. Nu de trafiek op gang komt, worden het er drie keer per week. Het is de bedoeling om verder te verhogen naar vijf keer per week. In eerste instantie kwam het initiatief er voor de nieuwe deepseatrafiek bij CSP Zeebrugge, in het kader van de Europese hinterlandstrategie van de Chinese groep Cosco. Na de geslaagde lancering van de lijn wordt ze ook opengesteld voor shortseacontainers. Hiervoor wordt uitgekeken naar een samenwerking met P&O Ferries”, zegt gedelegeerd bestuurder van MBZ Joachim Coens.

Het akkoord werd met een handdruk bekrachtigd (foto) door gedelegeerd bestuurders Erich Staake van Duisport, David Liu van CSP Zeebrugge, Joachim Coens van MBZ en bestuurslid van Duisport Agency Peter Plewa.

Industriële hart van Duitsland

Zeebrugge-Duisburg wordt operationeel en commercieel gerund door Duisport Agency. De binnenhaven van Duisburg geldt als de grootste van Europa. Deze trimodale logistieke hub – water, weg, spoor – behandelde vorig jaar 4,1 miljoen teu en is gelegen op de samenvloeiing van Rijn en Roer, middenin het industriële hart van Duitsland.

Duisburg is voor Zeebrugge de toegang tot een belangrijke cargomarkt. “In het verleden verstuurden we naar Duisburg barges met containers bestemd voor Duitsland en verder liggende gebieden in Centraal- en Oost-Europa. Nu in onze haven de containertrafiek terugkeerde, biedt het spoor nieuwe mogelijkheden.”

Roel Jacobus