Containerterminals beogen alliantie in 2019

In Hongkong willen vier grote containerbehandelaars hun terminals gezamenlijk gaan exploiteren in een reactie op de schaalvergroting en consolidatie in de lijnvaart. Het is lang niet zeker dat ze daarvoor toestemming krijgen.

Hongkong International Terminals (HIT), Modern Terminals, COSCO-HIT Terminals en Asia Container Terminals (ACT) hebben de intentie aangekondigd om een Hong Kong Seaport Alliance te vormen. De vier willen hun operationele activiteiten bundelen naar het voorbeeld van de operationele samenwerking van containerrederijen in mega-allianties.

De vier containerbehandelaars willen in de loop van 2019 overschakelen op een gemeenschappelijk terminalsysteem. De terminalalliantie zal maar liefst 23 ligplaatsen controleren, waarvan de planning moet gebeuren door een gezamenlijk coördinatieteam.

De terminals reageren met hun geplande alliantie naar eigen zeggen op de consolidatie in de lijnvaart, die heeft geleid tot minder potentiële klanten (rederijen) en veel grotere schepen. De alliantie bouwt verder op de samenwerking die Hutchison en Cosco al in 2016 zijn aangegaan.

Concurrentie

De operationele samenwerking kan ook gezien worden als een defensieve zet. De concurrentie met Zuid-Chinese havens in de onmiddellijke nabijheid als Yantian, Shekou, Chiwan, Dachan Bay, Nansha en Guangzhou is bijzonder groot. De containeroverslag in Hongkong is gedaald van 24,5 miljoen teu in 2008 naar 20,7 miljoen teu in 2017. Voor 2018 zal er wellicht opnieuw een achteruitgang van 4 tot 5% aangekondigd worden.

De vier terminals reppen in hun communicatie met geen woord over het feit dat hun alliantie nog goedgekeurd moet worden door de overheid. De locale Competition Commission zal alvast onderzoeken of er sprake is van monopolievorming. De vier vormen immers een krachtig Chinees blok tegen de kleine CT3-terminal van DP World in Kwai Chung, die slechts één ligplaats heeft.

Stefan Verberckmoes