Containertarieven flink omhoog bij start van 2019

In de eerste week van het nieuwe jaar zijn de tarieven op de acht grootste oost-westroutes volgens de World Container Index (WCI) met gemiddeld 14,1% gestegen. In absolute cijfers komt dat overeen met een stijging van 221 dollar per 40’ container.

In vergelijking met de eerste week van 2018 noteert de WCI van Drewry Shipping Consultants nu 27,2% hoger. De gemiddelde tarieven zijn 280 dollar per teu hoger dan het gemiddelde van de voorbije vijf jaar.

De grootste stijging was er tussen Shanghai en Genua, waar er 444 dollar bijkwam en het tarief nu 2.099 dollar/feu bedraagt (+27%). Ook tussen Shanghai en Noord-Europa liggen de tarieven nu boven de 2.000 dollar. Volgens de WCI geldt momenteel tussen Shanghai en Rotterdam een tarief van 2.082 dollar per veertiger. Dat is 17% hoger dan vorige week en 24% meer dan een jaar geleden.

Brandstoftoeslagen

Een van de redenen voor de stijging is wellicht de invoering van de nieuwe brandstoftoeslagen, die de carriers vanaf 1 januari aanrekenen om de meerkost van de zwavelcap van 1 januari 2020 te compenseren.

Die vernieuwde Bunker Adjustment Factor (BAF) wordt wereldwijd toegepast. Ook op de trans-Pacific zagen de containerrederijen hun inkomsten stijgen. Tussen Shanghai en New York kwam er 386 dollar of 14% bij en ligt het tarief van 3.223 dollar/feu nu 31% hoger dan begin 2018. Tussen Shanghai en Los Angeles steeg het gemiddelde tarief met 11% naar 2.081 dollar/feu, wat maar liefst 41% meer is dan een jaar geleden.

Trans-Atlantic

Op de trans-Atlantic was er van een tariefverhoging geen sprake. Het gemiddelde tarief van Rotterdam naar Shanghai steeg met 21 dollar naar 2.051 dollar per 40’ container (+1%). In de andere richting wordt momenteel gemiddeld 584 dollar betaald (+1%).

Stefan Verberckmoes