Containerships stuurt kleinere schepen naar Zeebrugge

De CMA CGM-dochter Containerships heeft de aankomst van een derde nieuwbouw van 1.380 teu aangegrepen om de vloot te herschikken. Zeebrugge ontvangt daarbij niet langer de op lng varende schepen.

De BALT2 Service die Zeebrugge aanloopt, zal vanaf nu verzekerd worden door de schepen ‘Linda’ (907 teu) en de ‘Jork Ruler’ (803 teu). Die zijn een maatje kleiner dan de ‘Containerships Nord’ (foto) en ‘Containerships Polar’ (elk 1.380 teu), die tot nu toe op Zeebrugge voeren. Die laatste twee, die op lng varen, gaan vanaf nu samen met hun nieuwe zusterschip ‘Containerships Aurora’ – dat deze week in Noord-Europa arriveerde – in de BALT3 Service varen. Het vaarschema van die dienst wordt ook aangepast. De aanlopen van Thamesport, Lübeck en Helsinki vallen weg en Tilbury komt in de plaats.

De drie nieuwe schepen van 1.380 teu varen voortaan beurtelings eerst vanuit Teesport en Rotterdam naar Sint-Petersburg (Bronka), Klaipeda en Gdynia, en daarna nog een keer vanuit Tees en Tilbury naar Klaipeda en Gdynia.

Containerships heeft nog drie eenheden van 1.380 teu in aanbouw bij de Chinese werf Guanzhou Wenchong Shipyard. De 'Containerships Arctic' zal nog dit jaar worden opgeleverd. De laatste twee schepen uit de reeks zullen pas in de loop van 2021 in de vaart komen.

Stefan Verberckmoes