Containerschepen in september stipter dan ooit

De globale stiptheidsgraad in de containerlijnvaart steeg in september naar een ongeziene hoogte van 86%. De ommekeer sinds begin dit jaar is spectaculair. In januari zat de sector nog op een dieptepunt van 67%.

Scheepvaartanalist SeaIntel begon in juli 2011 met het bijhouden van stiptheidsscores in de containerlijnvaart. Zijn stiptheidsindex ging de jongste twee maanden steil omhoog. In juli stond de teller nog op 76%. In augustus was dat al 81% en in september klom het cijfer naar 86%.

Dat is het beste resultaat dat SeaIntel ooit optekende. De gemiddelde vertraging voor late schepen zakte naar het laagste gemiddelde peil, hetzij 3,3 dagen.

“Het is ontegensprekelijk goed nieuws voor zowel verladers als vervoerders dat de globale betrouwbaarheid van de vaarschema’s met 18,7% is toegenomen sinds januari dit jaar”, onderstreept Eligio Fanigliulo.

Azië-Europa

Die verbetering is vooral te danken aan de betere prestaties op de oost-westroutes. Zes van de acht trade lanes op die wereldas hebben in september een stiptheidspiek genoteerd.

Dat gold niet voor de route tussen Azië en Noord-Europa. Ondanks een daling van 1% blijft die route met 90,4% op een fors hoger niveau dan bijvoorbeeld die tussen Azië en de westkust van de Verenigde Staten, waar de stiptheidsgraad wel verbeterde maar niet hoger dan 77% ligt.

De hoogste globale score was weggelegd voor de route tussen Azië en de Middellandse Zee, die 91,8% haalde en het daarmee 3,8% beter deed dan in september en liefst 26,3% beter dan in dezelfde maand vorig jaar.

MOL stiptheidskampioen

Alle containeroperatoren in de wereldwijde top twintig boekten vooruitgang tegenover augustus. Die schommelde tussen 2,6 en 8,1%.

MOL is voor de tweede maand op rij als stiptheidskampioen uit de bus gekomen, met een score van 92,6% in september. K Line (90,7%) en APL (90,5%) staan mee op het podium. MSC (84,5%), Hamburg Süd (85,4%) en 86% staan onderaan het lijstje. Hamburg Süd scoorde op de route tussen Azië en de Middellandse Zee wel een perfecte 100%.