Container Terminal Game leert kids met containers schuiven

Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen willen met het simulatiespel Container Terminal Game jongeren warm maken voor de logistiek. De initiatiefnemers zoeken ook professionele toepassingen voor het spel, bijvoorbeeld voor training.

Onderzoekers Thierry Vanelslander en Erwin Van Hassel van Universiteit Antwerpen zetten hun schouders onder het project. Het doel: de realiteit van een containerterminal in een leerrijk computerspel gieten en zo de jongeren warm maken voor een job in de haven, en dan meer bepaald de containerterminals. Een eerste versie van het spel werd voorgesteld op de Dag van de Wetenschap, maar als het van de ontwikkelaars afhangt, is dat nog maar de eerste stap en volgen een reeks uitbreidingen. "De premisse is heel eenvoudig: breng ik mijn opdracht ten einde met winst of verlies?" zegt Vanelslander. "De opdrachten gaan van heel basic naar eerder complex. Het spel kan ook voor de opleiding van professionals interessant zijn, al ligt voor ons nu de nadruk op het wekken van interesse bij een jong publiek."

Tien levels

De ontwikkelaars krijgen bij dit project steun van het Erasmus+-programma van de Europese Commissie. "Een opdracht kan bijvoorbeeld zijn: een bepaald aantal containers lossen op een bepaalde tijd, door een bepaald aantal kranen in te zetten, straddle carriers en arbeidersploegen", zegt Van Hassel. "De score wordt berekend op basis van wat jouw oplossing kost. Hoe dichter je bij de reële kost komt, hoe beter de score. Daarbij zijn er tien levels, met toenemende moeilijkheidsgraad."

Zeeebrugge

Wie zijn ogen tot spleetjes knijpt, herkent met een beetje fantasie de lay-out van de haven van Zeebrugge. "Die zit nu eenmaal minder complex in elkaar dan die van Antwerpen, met zijn sluizen en grote afstanden binnen het havengebied. Misschien bouwen we ooit wel een toepassing die op Antwerpen lijkt, maar in de huidige versie wil het spel mensen vooral vertrouwd maken met wat er allemaal bij komt kijken als je op een rendabele manier containers op een terminal wil behandelen. Jongeren kennen het werk op de terminal niet. Wij willen hen tonen dat je op een terminal het soort beslissingen moet nemen dat je ook in videospellen tegenkomt."

Bovendien wordt de speler, die wellicht nog nooit een continerterminal van dichtbij heeft gezien, niet zomaar aan het werk gezet. Het spel omvat een volledige 3D-omgeving waarin de speler kan rondlopen als was hij op de terminal te gast. Schepen, kranen en carriers komen zo levensecht in beeld. 

Hinterland

Het Havencentrum heeft volgens Vanelslander al interesse in het  spel voor integratie in zijn nieuwbouw. "Maar we staan zeker ook open voor samenwerking met andere havenprofessionals", klinkt het. Intussen dromen de onderzoekers luidop van uitbreidingen op het huidige spel: modules die bijvoorbeeld een volledige supplychain van China naar Europa simuleren en rekening houden met de uitdagingen in het hinterland. 

Wie interesse heeft in een testversie van het spel, kan contact opnemen met Edwin Van Hassel via edwin.vanhassel@uantwerpen.be.

Michiel Leen