Congestie containerterminals: binnenvaart blijft niet gespaard

De binnenvaart blijft, net als het wegvervoer, kampen met de impact van piekmomenten op Antwerpse containerterminals. Toch blijft de sector gematigd in zijn reacties. “We moeten hier samen uit komen”, zegt een grote speler.

Vorige week was veel te doen om de problemen die zich bij Antwerp Gateway stellen aan de kant van het wegvervoer. De jongste dagen waren ook veel signalen te horen dat de binnenvaart evenmin gespaard blijft.

Zo zag Antwerp Gateway zich genoodzaakt de lichterbehandeling in het voorbije weekend van zaterdagnamiddag tot maandagochtend te staken. In een mededeling aan zijn klanten voerde DP World als verklaring een “uitzonderlijke drukte op de terminal” en een tekort aan ploegen aan. De terminaluitbater concentreerde zijn activiteiten tijdens die twee dagen op de zeeschepen.

Het herplannen van de lichters was wel een tijdelijke maatregel, benadrukt DP World desgevraagd. “We voorzien hier momenteel geen verdere problemen.”

Op de MPET-terminal aan de overkant van het Deurganckdok was het dit weekend eveneens drukker, maar was de piek “niet uitzonderlijk” en bleef de situatie “onder controle”, laat een woordvoerder van PSA Antwerp optekenen. “Wij staan altijd paraat om operationeel bij te sturen”, voegt hij daar aan toe. De terminaloperator ontkent echter niet dat nog steeds sprake is van een achterstand.

Achterstand

Volgens bronnen uit de binnenvaart zitten voor beide installaties samen enkele duizenden containers met vertraging opgezadeld, wat zware gevolgen heeft voor de logistieke keten van de betrokken lichteroperatoren .

Een grote speler op die markt geeft dat grif toe. “De situatie is al langer moeilijk. We zijn eigenlijk sinds de verhuis van MSC naar het Deurganckdok aan het sukkelen. Om uiteenlopende redenen is nu eens de ene, dan weer de andere terminal aan de beurt.”

Verbeteringstraject

Toch ziet hij licht aan het eind van de tunnel. “We zijn zeker nog niet waar we moeten zijn, maar er wordt goed overlegd om de behandelingscapaciteit voor de binnenvaart beter af te stemmen op de vraag en gepaster te anticiperen op pieksituaties.”

“Er is zeker nog een verbeteringstraject af te leggen. De nieuwe realiteit aan de ‘voorzijde’ van de terminals, met de grotere schepen en volumes die zij zien komen, vraagt ook om een aanpassing aan de ‘achterzijde’, waar binnenvaart, spoor en wegvervoer komen aankloppen. We moeten daar samen aan werken.”

Prioriteit

PSA Antwerp reageerde eind vorige week nog op de problematiek aan de kant van het wegvervoer. “Het vermijden of reduceren van wachttijden is een prioriteit voor alle spelers binnen de haven”, was de boodschap daar. “Wij hebben als MPET en PSA dan ook reeds verschillende initiatieven genomen. Zo zijn wij regelmatig in overleg met de transportsector en volgen wij de wachttijden nauwgezet op om operationeel te kunnen bijsturen waar nodig.”

PSA Antwerp verwijst naar de nachtopening van de terminals aan het Deurganckdok en onderstreept open te staan voor “elke constructieve dialoog”.

Jean-Louis Vandevoorde