Commerzbank verkoopt zes containerschepen aan Maersk

De laatste twee grote schepen van 13.102 teu uit het faillissement van Hanjin Shipping zijn nu eigendom van Maersk geworden. De Commerzbank verkocht ook nog vier containerschepen van 4.622 tot 4.957 teu aan de Denen.

Beide partijen hebben afgesproken om geen details vrij te geven over de transactie, maar goedgeplaatste bronnen bevestigen dat de zes schepen samen werden verkocht voor een bedrag dat ergens tussen de 280 en 290 miljoen dollar ligt.

Vier van de zes schepen varen nu al in charter voor Maersk Line. De twee grootste zijn de ‘Maersk Edirne’ en ‘Maersk Eureka’, die in 2012 in de vaart zijn gekomen als ‘Hanjin Asia’ en ‘Hanjin Sooho’ (foto). Hanjin Shipping liet de schepen destijds bij Hyundai Heavy Industries bouwen en ging daarvoor leningen aan in Duitsland.

Faillissement

Na het faillisement van Hanjin Shipping moest het Duitse bankenconsortium waartoe Commerzbank behoort, een nieuwe huurder zoeken. De twee ex-Hanjinschepen varen al sinds vorig jaar in charter voor Maersk Line en werden tot nu toe op vraag van de banken beheerd door de Duitse rederij Peter Döhle. Beide maxi-neopanamaxschepen worden momenteel ingeschakeld in de AE-12/Phoenix Service van 2M tussen het Verre Oosten en de Adriatische Zee.

Commerzbank verkocht ook twee schepen van 4.622 teu uit 2012 aan Maersk Line, die eveneens al in charter voor de Denen varen. Het gaat om de ‘Merkur Harbour’ en ‘Merkur Planet’.

De twee laatste schepen die nu eigendom van de groep A.P. Møller Maersk worden, zijn twee zusterschepen van 4.957 teu die in 2013 gebouwd werden. Ze varen nu nog in charter van andere  containerrederijen. Het gaat om de ‘HS Baffin’ en de ‘HS Schakleton’, die momenteel nog door respectievelijk Gold Star Line en Hapag-Lloyd worden gehuurd.

Stefan Verberckmoes