Commercieel succesje voor Euromax in Rotterdam

De ECT Euromax Terminal in Rotterdam heeft een nieuwe wekelijkse lijndienst kunnen aantrekken. Het gaat om de wekelijkse containerdienst van en naar de oostkust van Zuid-Amerika van Maersk en Hamburg Süd.

De Euromax kan de extra trafiek goed gebruiken, want de containerterminal ziet al sinds de tweede helft van vorig jaar de overslag fors dalen. Ook in het eerste kwartaal moest de Rotterdamse terminal een min 20,4% incasseren omdat er slechts 600.600 teu werd behandeld.

Het aantrekken van de dienst van Maersk/Hamburg Süd valt overigens samen met het verlies van de NEU1 Service van de Ocean Alliance, waarin COSCO Shipping Lines en OOCL schepen van 18.980 tot 21.413 teu inzetten. De voorlopig laatste aanloop van deze Far East loop in Rotterdam, wordt die van de ‘OOCL United Kingdom’ op 13 en 14 mei, waarna Zeebrugge opnieuw de enige Beneluxhaven in de rotatie van deze dienst wordt.

Opmerkelijk

De Zuid-Amerikadienst van Maersk wordt verzorgd door acht zusterschepen van 10.589 teu in de rode huiskleur van Hamburg Süd (foto). Ook CMA CGM, Hapag-Lloyd, MSC en COSCO Shipping Lines kunnen bijladen op deze Samba Service. Momenteel wordt de dienst nog aan de ECT Delta Terminal in de Amazonehaven behandeld. Het eerste schip voor de Euromax waarin behalve ECT ook COSCO Shipping Ports participeert, wordt de ‘Cap San Maleas’ op 20 mei.

Het is opmerkelijk dat ECT Delta de Zuid-Amerikadienst van Maersk niet verliest aan een van de twee terminals van de Deense groep op de Maasvlakte. In andere Noord-Europese havens verhuisde de dienst na de overname van Hamburg Süd door Maersk naar de containerbehandelaar die ook de andere diensten van Maersk behandelt.

Europa Terminal

In Antwerpen verloor Antwerp Gateway de Zuid-Amerikadienst bijvoorbeeld in november 2018 aan de Europa Terminal van PSA, omdat PSA in de Scheldehaven op rechteroever alle diensten van Maersk ontvangt die buiten het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC vallen. Ook in Hamburg verhuisde de dienst van HHLA’s Burchardkai naar Eurogate.

In Hamburg is er deze maand overigens ook een belangrijke trafiekverschuiving. CMA CGM zal de afhandeling van de FAL1 Service naar de Far East aan Eurogate toevertrouwen. De Duitse call sizes van deze dienst, waarin binnenkort de eerste nieuwbouwschepen van 23.112 teu op lng zullen komen, zijn bijzonder groot. Mogelijk zullen die zelfs nog groter worden omdat Hamburg de wekelijkse aanloop van de FAL3 Service later deze maand aan Antwerpen verliest. CMA CGM liet de FAL1-dienst tot nu toe bij HHLA aan de Burchardkai behandelen. Het eerste schip dat bij Eurogate zal afmeren, is de 'CMA CGM George Forster' (17.722 teu) op 14 mei. Voor Eurogate zal het aantrekken van de FAL1 het verlies van de FAL3 moeten compenseren.

Stefan Verberckmoes