CMB bouwt waterstoftankstation voor schepen en wagens in Antwerpen

CMB zal 's werelds eerste ‘dual-used’ waterstoftankstation in de haven van Antwerpen bouwen. Zowel schepen als weggebruikers zullen er waterstof kunnen tanken. De oplevering is gepland in november 2020. De precieze locatie maakt CMB nog niet bekend.

Het waterstoftankstation van de Antwerpse rederij CMB (Compagnie Maritime Belge) zal uitgerust zijn met een elektrolyser van 1,2 megawatt, dat de elektriciteit ter plaatse omzet in waterstof. Het wordt zowel een maritiem als publiek tankstation. “Het is een uniek concept, waar zowel schepen als auto's, bussen en vrachtwagens op waterstof kunnen tanken”, zegt managing director bij CMB.TECH, Roy Campe. "Ook elektrische wagens kunnen hier komen opladen." 

Mobiel tankstation

Aan de tankplaats komt een vulstation voor twee ‘tube trailers’ om de waterstof te vervoeren en te leveren aan schepen. “De voorraad waterstof wordt opgeslagen in een buffervat en aangevuld of afgenomen met de tubes, of ‘sigaren’”, vertelt Campe. “We kunnen tot 500 bar waterstof uit de drukvaten laten overvloeien naar de 200 of 350 bar waterstofopslag aan boord, terwijl het schip zijn lading lost. Met de tubetrailer kunnen we een mobiel waterstoftankstation aanbieden voor de scheepvaart en vergemakkelijken we de energietransitie."

In kinderschoenen

De exacte locatie in de haven van Antwerpen wil Campe nog niet bekendmaken. “Voordat de schop in de grond mag, is het wachten op de afronding van de bouwaanvraag. Dat blijkt complexer te zijn dan we oorspronkelijk hadden ingeschat. We hebben al vijf akkoorden, maar wachten nog op groen licht van twee partijen.”

“Omdat er tot op vandaag amper aanvragen voor waterstoftankstations zijn ingediend, is er weinig voorkennis", gaat Campe voort. "Het overheidsbeleid hieromtrent staat nog niet op punt, en dat vertraagt het proces.”

Voortrekker

De Antwerpse rederij CMB is een grote voortrekker van toepassingen van waterstof in de scheepvaart. Zo kondigde het Havenbedrijf Antwerpen in september vorig jaar nog de bouw van de sleepboot ‘Hydrotug’ aan, in samenwerking met CMB. “We hebben ook ons kleine passagiersvaartuigje ‘Hydroville’ dat op de Schelde rondvaart. We zijn betrokken bij verschillende initiatieven die in Europa rond waterstof ontstaan, en dan is het uitbaten van een waterstoftankstation toch wel een basisvereiste. De havens van Oostende en Zeebrugge hebben al plannen voor grote elektrolysers aangekondigd, maar er is nog geen waterstoftankstation."

“Het is het kip-en-eiprobleem dat we proberen te doorbreken”, gaat Campe voort. “We horen van andere scheepseigenaren dat zij al langer met het idee zitten om op waterstof over te schakelen, maar ze zetten de stap niet. Ze wachten op de bouw van het tankstation om hen over de streep te trekken. De investering om een schip 'waterstofklaar' te maken, is vrij beperkt. En het is maar een fractie van wat een waterstoftankstation zal kosten."

R&D

Toch is de bouw van het tankstation voor CMB eerder een investering in onderzoek en ontwikkeling, dan dat het operationeel winstgevend moet zijn. “We willen vooral kennis vergaren en inzicht krijgen over hoe elektrolyse werkt, hoe je dat kan integreren in een grid van hernieuwbare energie zoals wind- en zonne-energie, welke operationele kosten dat met zich meebrengt, hoe het publiek erop reageert enzovoort. Wat we nu ervaren en leren, kunnen we later gebruiken om een groter project binnen te halen”, zegt Campe.

CMB kondigde op zijn 125e verjaardag al aan dat het zou investeren in nieuwe technologieën om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. 

Julie Desmet