CMB onthult waterstofmotor tijdens lustrumviering C-MAT

CMB en motorenbouwer ABC leggen de laatste hand aan een polyvalente waterstofmotor. Dat vertelde CMB-topman Alexander Saverys tijdens de geanimeerde lustrumviering van het opleidingsprogramma C-MAT (Universiteit Antwerpen).

C-MAT (Centre for Maritime & Air Transport Management, Universiteit Antwerpen) bestaat vijf jaar en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Een groep van 32 studenten, aangevuld met docenten en programmabestuurders, verzamelde donderdagavond in het hoofdkwartier van de redersvereniging KBRV. Het zeer diverse gezelschap kreeg er, naast een presentatie door een volledig vrouwelijke delegatie van KBRV,  een uiteenzetting aangeboden door Alexander Saverys, CEO van rederij CMB. Saverys had zowaar een primeurtje meegebracht: hij toonde het gezelschap de eerste beelden van de BeHydro, een scheepsmotor die zowel op diesel als waterstof kan lopen, en die ook buiten de scheepvaart toepassingen kan vinden. De motor wordt ontwikkeld in samenwerking met de Gentse motorenbouwer Anglo-Belgian Corporation. De machine levert een vermogen tussen 1 en 2.66 megawatt. Ter vergelijking: de waterstofaangedreven sleepboot Hydrotug, die in 2021 wordt verwacht, zal over vier megawatt aan vermogen beschikken. De BeHydro wordt in maart aan het publiek voorgesteld.

Motoren en varend vastgoed

Saverys ziet verschillende toepassingen voor de motoren. Naast scheepsaandrijving kunnen de motoren, ingebouwd in een container, als mobiele generatoren dienen voor walstroom ('cold ironing' in het jargon.) Ook zouden ze kunnen worden gebruikt om treinen mee aan te drijven. "Wie die motoren allemaal gaat kopen, weten we niet. Wel staat vast dat in een nogal conservatieve industrie als de scheepvaart, mensen het moeten zien werken voordat ze overtuigd zijn. Maar verder zijn zowel havens en terminals als treinoperatoren, misschien zelfs mijnbouwbedrijven, geïnteresseerd", zegt de CMB-topman. 

Verandert dan niet de corebusiness van CMB, van klassieke rederij naar technologieleverancier? "Onze corebusiness is al vaker veranderd. Er is een tijd geweest waarin CMB een cruisemaatschappij was. We moeten ons afvragen wat we over twintig jaar vervoeren. Businessmodellen veranderen, maar we blijven wel investeren in varend vastgoed."

Nuytemans: "Scheepvaart heeft jonge mensen nodig"

De passage van Saverys kadert in het twee weken durende maritieme C-MAT-programma dat de aanwezigen doorlopen. De opleiding heeft een traditie van high-profilesprekers uit de Belgische scheepvaartsector. Marc Nuytemans, ex-CEO bij Exmar en tegenwoordig adviseur bij energiebedrijf Excelerate, fungeert als verbindingsofficier tussen de industrie en de academische wereld. Hij geeft zelf ook vakken rond geopolitiek, energie en the bigger picture van de scheepvaart. C-MAT-bezielster Christa Sys noemt hem lachend: 'mijn wingman'. Nuytemans is een enthousiast pleitbezorger van de opleiding: "De scheepvaartindustrie heeft jonge mensen nodig. Programma's als C-MAT zorgen ervoor dat de knowhow in België blijft. Voor de studenten is het een unieke gelegenheid om een aantal toplui uit het vak aan het woord te horen die je anders alleen maar hoort tijdens dure conferenties. Ze komen bij C-MAT spreken omdat ze in het programma geloven. De samenwerking met Antwerp Management School en de uitbouw van de maritieme campus openen perspectieven voor de toekomst. De toekomst is aan de jongeren, voor wie globalisering een evidentie is geworden."

Een grote familie

De viering van de vijfde jaargang is het orgelpunt van de klassieke C-MAT-opleiding. Docent Thierry Vanelslander ziet de toekomst van het programma positief tegemoet. "De Antwerp Management School is de plek waar een opleiding als C-MAT thuishoort. Het is een echt business-schoolprogramma. Een C-MAT-diploma blijft wel een universitair diploma, maar we kunnen nu ook beroep doen op het netwerk en de faciliteiten van de Antwerp Management School."

Voor Sys telt ook de kruisbestuiving tussen de verschillende deelnemers: "Vanavond zitten hier minstens dertien nationaliteiten aan tafel. Bovendien hebben de meeste deelnemers concrete werkervaring. Ook wordt er duchtig genetwerkt. De studenten vormen al snel een soort familie."

Michiel Leen