CMB onthult waterstofmotor tijdens lustrumviering C-MAT
C-MAT (Centre for Maritime & Air Transport Management, Universiteit Antwerpen) bestaat vijf jaar en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Een groep van 32 studenten, aangevuld met docenten en programmabestuurders, verzamelde donderdagavond in het hoofdkwartier van de redersvereniging KBRV. Het zeer diverse gezelschap kreeg er, naast een presentatie door een volledig vrouwelijke delegatie van KBRV, een uiteenzetting aangeboden door Alexander Saverys, CEO van rederij CMB. Saverys had zowaar een primeurtje meegebracht: hij toonde het gezelschap de eerste beelden van de BeHydro, een scheepsmotor die zowel op diesel als waterstof kan lopen, en die ook buiten de scheepvaart toepassingen kan vinden. De motor wordt ontwikkeld in samenwerking met de Gentse motorenbouwer Anglo-Belgian Corporation. De machine levert een vermogen tussen 1 en 2.66 megawatt. Ter vergelijking: de waterstofaangedreven sleepboot Hydrotug, die in 2021 wordt verwacht, zal over vier megawatt aan vermogen beschikken. De BeHydro wordt in maart aan het publiek voorgesteld.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.