CMA CGM wil absolute recordschepen bestellen

De Franse rederij CMA CGM staat op het punt om drie tot zes containerschepen met een capaciteit van meer dan 20.000 teu te bestellen in Zuid-Korea of China. Het zouden de grootste ter wereld kunnen worden.

In juni circuleerden de eerste geruchten dat de rederij uit Marseille bij de grote Aziatische werven aan het polsen was naar prijzen voor nieuwe recordschepen. CMA CGM gaat voor tonnage met een nominale capaciteit van 22.000 teu, wat betekent dat deze de grootste ter wereld zouden worden. De Fransen vragen ook dat de nieuwe megamaxschepen in staat zouden zijn om in de toekomst over te kunnen schakelen op LNG als brandstof.

De onderhandelingen met een beperkt aantal werven zit nu in de slotfase. Volgens onze bronnen maakt Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding een goede kans om de bestelling binnen te halen. Die werf uit de groep CSSC bouwt al negen schepen van 20.000 tot 20.988 teu voor Cosco Shipping Lines. De eerste daarvan komt mogelijk deze maand nog in de vaart als ‘Cosco Taurus’ (tweede foto). Het negende en laatste schip uit de reeks moet tegen december 2018 in dienst zijn.

De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Hyundai Heavy Industries is ook nog in de running. Deze werf bouwde voor UASC al een reeks schepen van 14.993 teu die klaar zijn om in de toekomst voor hun voortstuwing op LNG over te schakelen.

Subic Bay

De grootste schepen in de vloot van CMA CGM zijn momenteel drie schepen van 17.859 teu en drie van 17.722 teu, die in 2015 door respectievelijk Jiangnan Changxing Shipyard in China en Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea werden gebouwd. De Franse carrier heeft bij de Filippijnse scheepwerf van Hanjin in Subic Bay nog drie containerreuzen van 20.656 teu in aanbouw, die in principe midden 2018 in de vaart komen.

De ‘OOCL Hong Kong’ (derde foto) is met een nominale capaciteit van 21.413 teu momenteel op papier het grootste containerschip ter wereld. Het schip is vrijwel identiek als de door dezelfde werf gebouwde ‘MOL Triumph’ (vierde foto) van 20.170 teu, met als grootste verschil tussen de twee dat de lashing bridges op het schip van OOCL aan de uiteinden van het schip iets hoger zijn. In draagvermogen moeten beide schepen onderdoen voor de 210.019 dwt metende ‘Madrid Maersk’ van 20.568 teu (vijfde foto).

Stefan Verberckmoes