CMA CGM verlengt laatste APL-schip (+ foto’s)

COSCO Zhousan Shipyard heeft afgelopen weekend het verlengde schip ‘APL Lion City’ aan CMA CGM overgedragen. Door acht schepen van APL te laten jumboïseren is de vloot van de Franse groep 27.200 teu groter geworden.

De acht schepen werden in 2013 en 2014 aan APL opgeleverd en kwamen in 2016 in de vloot van CMA CGM terecht, toen de Franse groep de Singaporese carrier APL overnam. De 368,5 meter lange schepen hadden initieel een maximale capaciteit van 13.892 teu (tweede foto). Door ze bij Cosco Zhoushan Shipyard en CSIC Qingdao Beihai Shipyard te laten verlengen naar 397,88 meter (eerste foto) en het stuurhuis te laten verhogen zodat de containers bovendeks hoger gestapeld kunnen worden, bedraagt hun capaciteit nu 17.292 teu (derde foto). Per schip kwamen er dus 3.400 slots bij.

De rederij uit Marseille heeft de droogdokbeurt van de ‘APL Lion City’ ook aangegrepen om een scrubber te laten installeren. Op de zeven andere verlengde zusterschepen werd geen rookgasreiniger in de schouw ingebouwd.

De ‘APL Lion City’ gaat net als de meeste andere verlengde zusterschepen in de FAL3-dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa varen, die Antwerpen rechtstreeks aanloopt. CMA CGM levert alle schepen voor deze dienst, die als NEU5 onderdeel is van het netwerk van de Ocean Alliance die de Franse carrier samen met Cosco Shipping, Evergreen en OOCL vormt. De Aziatische aanloophavens van de FAL3/NEU5 zijn Port Kelang, Nansha, Qingdao, Ningbo, Shanghai, Yantian, Cai Mep (Vietnam) en Singapore.

Stefan Verberckmoes