CMA CGM stuurt langere schepen naar Antwerp Gateway

De Franse rederij CMA CGM voert de capaciteit van de FAL3 Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa op. Deze week ontving Antwerp Gateway de ‘CMA CGM Marco Polo’, die als eerste langer schip in de dienst werd ingeschakeld.

De FAL3 Service is een van de zes diensten die de Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco Shipping en Evergreen tussen het Verre Oosten en Noord-Europa aanbiedt. CMA CGM en haar Singaporese dochter APL leveren elf schepen voor deze loop. Tot nu toe waren dat eenheden met een capaciteit van 11.356 tot 13.892 teu.

Omdat CMA CGM nieuwe megamaxschepen in de vaart heeft genomen, kan de Franse rederij nu tonnage doorschuiven van de FAL1 naar de FAL3 Service. Dat gebeurde vorige maand met de ‘CMA CGM Marco Polo’ van 16.020 teu, die bij de oplevering in 2012 nog een nieuw recordschip voor de Franse rederij was.

Verlenging

De grotere capaciteit van de ‘CMA CGM Marco Polo’ heeft te maken met het feit dat dit schip 394 meter lang is. De andere schepen uit die dienst zijn 363 tot 368 meter lang. Een aantal ervan wordt wel verlengd, zodat hun capaciteit van 13.892 teu naar 17.292 teu stijgt.

Ook die gejumboïseerde schepen die nu 398 meter lang zijn geworden, zullen Antwerpen aanlopen en dus meer kaailengte bij Antwerp Gateway nodig hebben. De verlengde ‘APL Changi’ wordt op 17 december aan het Deurganckdok verwacht en de ‘APL Raffles’ verliet vorige week na een ombouw van ruim twee maanden het droogdok van Beihai Shipyard in Qingdao. Dat tweede verlengde schip van APL wordt met oud en nieuw in de Scheldehaven verwacht.

Verhogen

De capaciteit van deze APL-schepen werd niet alleen verhoogd door ze te verlengen, maar ook door het stuurhuis te verhogen waardoor de containers voor de brug hoger gestapeld kunnen worden. De verhoging is duidelijk zichtbaar omdat er nu enkele opvallende gaten in het accomodatieblok zijn (foto).

De FAL3 Service loopt in Noord-Europa achtereenvolgens Le Havre, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen, opnieuw Le Havre en Marsaxlokk (Malta) aan. Daar wordt geladen voor Jeddah, Nansha en Qingdao. De dienst loopt in het Verre Oosten ook nog Ningbo, Yangshan (Shanghai), Yantian en Cai Mep (Vietnam) aan.

Stefan Verberckmoes