CMA CGM stunt met recordschip in New York (+ foto's)

De 14.414 teu grote ‘CMA CGM T. Roosevelt’ heeft gisteren tijdens de maidentrip een extra aanloop verricht in New York voor de officiële heropening van de Bayonne Bridge.

De haven van New York & New Jersey had CMA CGM uitgenodigd om het schip te laten komen omdat dit nu het grootste schip is dat in een dienst van en naar de oostkust van Noord-Amerika vaart. Dit recordschip liep vorige maand ook al in de kijker toen het als grootste containerschip ooit door het Panamakanaal voer (tweede foto).

De ‘CMA CGM T. Roosevelt’ vaart in de AWE5-dienst van de Ocean Alliance tussen het Verre Oosten en de oostkust van de VS. De Franse rederij kondigde gisteren aan dat New York vanaf november een vaste plaats in de rotatie van de AWE5 krijgt ten koste van Colon in Panama. De dienst die ook Norfolk (Virginia), Savannah en Charleston bedient, wordt de vijfde directe verbinding van de Ocean Alliance tussen de Far East en New York.

Verhoogd

De komst van grotere schepen naar New York is mogelijk omdat de Bayonne Bridge werd verhoogd. Schepen die naar terminals in Newark of het havengedeelte op het grondgebied van New Jersey gaan, moeten onder die brug doorvaren.

In het verleden was de toegang tot Newark daardoor beperkt tot schepen van zo’n 9.600 teu. Nu het wegdek van de brug met 19,5 meter verhoogd werd en 65,5 meter boven de waterspiegel ligt (zichtbaar op de derde foto), kan de haven van Newark ook schepen van 18.000 teu ontvangen.

De verhoging van de Bayonne Bridge heeft 1,6 miljard dollar gekost en was in juni klaar. Eind juni kon de haven van New York & New Jersey daardoor al de ‘Zim Antwerp’ ontvangen als eerste schip van meer dan 10.000 teu.

Record

Eind juli werd dat record opnieuw scherpgesteld toen OOCL bij wijze van test al twee schepen van 13.208 teu uit de AWE5 Service naar Maher Terminals in Newark stuurde. De nog iets grotere ‘CMA CGM T. Roosevelt’ meerde gisteren bij APM Terminals Elizabeth af (vierde foto).

CMA CGM maakte van de aanloop een mediacircus. Het recordschip dat voor de gelegenheid aan de zijkant en bovenaan uitsluitend met eigen containers was beladen, maakte zelfs een omweg voor een fotoshoot aan het beroemde Vrijheidsbeeld.

Het is niet de eerste keer dat CMA CGM in de Verenigde Staten stunt met een recordschip. Eind 2015 maakte de 17.859 teu grote nieuwbouw ‘CMA CGM Benjamin Franklin’ de eerste twee reizen over de trans-Pacific, zodat het in zowel Los Angeles, Oakland en nadien ook tijdens de doop in Long Beach, records kon verpulveren. Na deze stunt werd het schip overgeheveld naar de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Europa waarvoor het gebouwd werd.

Stefan Verberckmoes