CMA CGM start extra dienst tussen Azië en Noord-Europa

De Franse rederij CMA CGM start op 12 juli een extra dienst tussen Azië en Noord-Europa, waarop ook Cosco slots zal hebben. De rederij uit Marseille zal opvallend kleine schepen inzetten en Jakarta rechtstreeks met Europa verbinden.

Met de nieuwe South East Asia North Europe Service — afgekort SEANES — richt CMA CGM zich volledig op de Zuid-Oost Aziatische markt. De eerste afvaart zal op 12 juli uit Laem Chabang geboden worden met de ‘CMA CGM Blue Whale’ (5.078 teu), die daarna gaat bijladen in Jakarta, Singapore en Port Kelang. Cosco verkoopt de nieuwe verbinding onder de naam AEU8 Service. Ook de CMA CGM-dochter APL uit Singapore biedt de nieuwe dienst aan (als SEE Service). De andere partners uit de Ocean Alliance waartoe CMA CGM en Cosco behoren, Evergreen en OOCL, vermelden de nieuwe verbinding (nog) niet in hun overzicht van lijndiensten.

Aan Europese zijde blijft het vaarschema beperkt. Na een tussenstop in de Marokkaanse hub Tanger zullen de acht ingezette schepen alleen Southampton en Rotterdam aanlopen. De Nederlandse haven wordt dus de enige aanloop op het Europese vasteland. De SEANES-dienst zal er behandeld worden door Rotterdam World Gateway (RWG), waar de ‘CMA CGM Blue Whale’ op 11 augustus verwacht wordt.

De nieuwe dienst gaat de directe concurrentie aan met de FE5 Loop van THE Alliance van Hapag-Lloyd, MOL, NYK Line, "K" Line en Yang Ming. Die dienst mikt immers ook op Zuid-Oost Azië met aanlopen in Laem Chabang, Cai Mep, Singapore en Colombo.

Jakarta

Dankzij de SEANES Service van CMA CGM komt er sinds lange tijd weer een rechtstreekse verbinding tussen de Indonesische haven Jakarta en Noord-Europa. CMA CGM startte met de Sunda Express in mei 2003 ook al eens een rechtstreekse dienst tussen Jakarta en Europa in samenwerking met APL en Norasia, maar die lijndienst werd in de zomer van 2006 weer gestaakt.

De carrier uit Marseille zal de nieuwe SEANES-dienst ook kunnen gebruiken als feederverbinding tussen Jakarta, Singapore en Port Kelang, zodat er minder beroep gedaan moet worden op locale intra-Aziatische feedermaatschappijen voor exportlading uit Indonesië.

Panamaxschepen

De capaciteitsverhoging in de Far East trade blijft relatief beperkt omdat CMA CGM klassieke panamaxschepen van ongeveer 5.100 teu (foto) zal inzetten. Dat soort ‘kleine’ schepen waren eigenlijk al 2,5 jaar geleden verdwenen op de trade tussen Azië en Noord-Europa, waar de gemiddelde capaciteit van alle ingezette containerschepen sinds oktober 2016 al meer dan 15.000 teu bedraagt.

De start van de SEANES Service houdt acht panamaxschepen aan de slag. Ze zijn tien jaar oud, wat nog te jong is om al gesloopt te worden. Ze komen uit een dienst tussen Zuid-Oost Azië en Australië, waar ze vervangen worden door eenheden van 5.800 teu uit een dienst tussen Europa en Australië (NEMO Service), waar de Fransen dan weer tonnage van 6.500 teu introduceren.

Stefan Verberckmoes