CMA CGM sleutelt aan lijndiensten naar Azië

De Franse rederij CMA CGM heeft gisteren nieuwe rotaties bekendgemaakt voor vier diensten tussen Noord-Europa en het Midden- en Verre Oosten.

In de FAL 1 Service waarin de grootste schepen (foto) van de carrier uit Marseille varen (twaalf van 13.830 tot 17.859 teu, komt er een eastbound aanloop van Jebel Ali bij. Die dienst bediende het Midden-Oosten al via een stop in Khor Fakkan. Die laatste aanloop wordt overigens behouden.

De volledige rotatie wordt vanaf de afvaart van de ‘CMA CGM Vasco de Gama’ op 26 mei vanuit het Verenigd Koninkrijk: Southampton, Duinkerke, Hamburg, Rotterdam, Zeebrugge (APM Terminals), Le Havre, Marsaxlokk (Malta), Khor Fakkan, Jebel Ali (nieuw), Shanghai, Xingang, Dalian, Busan, Qingdao, Shanghai, Ningbo, yantian, Port Kelang, Algeciras en opnieuw Southampton.

EPIC Service

In de EPIC Service naar het Midden-Oosten en het Indische Subcontinent komt er een eastbound aanloop van Jeddah bij. Dat gaat ten koste van de aanlopen van Beiroet en Port Said. Voor Beiroet heeft de Franse rederij intussen overigens wel rechtstreekse afvaarten vanuit Noord-Europa (o.a. Antwerpen) met de nieuwe Baltic Levant Express, die vorige week werd gestart.

De EPIC Service is een gezamenlijke dienst van CMA CGM en UASC, waarop Cosco een allocatie heeft. Er worden acht schepen met een capaciteit van 8.465 tot 9.365 teu ingezet, waarvan één van UASC.

Het nieuwe vaarschema van deze dienst naar India wordt vanaf deze week: Southampton, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen (Antwerp Gateway), Duinkerke, Le Havre, Jeddah (nieuw), Djibouti, Khor Fakkan, Jebel Ali, Port Qasim (Karachi), Nhava Sheva (Mumbai), Mundra, Jeddah, Marsaxlokk (Malta), Tanger en opnieuw Southampton.

FAL 23

De extra aanloop van Jeddah is een compensatie voor het feit dat de FAL 23 Service die haven aan de Rode Zee niet meer zal bedienen. Zoals gisteren gemeld, zal de FAL 23 vanaf eind deze maand via Kaap de Goede Hoop naar het Verre Oosten terugkeren, waar Hongkong als extra haven zal worden bediend.

CMA CGM publiceerde de volgende nieuwe rotatie: Antwerpen (Antwerp Gateway), Hamburg, Felixstowe, Rotterdam, Le Havre, Port Kelang, Chiwan, Hongkong (nieuw), Shanghai, Ningbo, Yantian, Vung Tau (Vietnam), Port Kelang, Le Havre, Rotterdam en opnieuw Antwerpen.

Allocatie bij APL

De laatste wijziging tenslotte is de start van de nieuwe FAL 7 Service met een eerste afvaart vanuit Noord-Europa naar de Far East op 8 juni. Zoals Flows eind april al meldde, is de FAL 7 een slotcharter bij APL op Loop 7 van de G6 Alliance. CMA CGM heeft een bod uitgebracht op APL’s moederbedrijf NOL en haalt alvast de banden aan.

Via de FAL 7 zullen de Fransen voor het eerst ook rechtstreekse afvaarten vanuit Polen en Zweden naar het Verre Oosten kunnen bieden. Een volledige rondreis van Loop 7 ziet er als volgt uit: Rotterdam, Hamburg, Gdansk, Göteborg, Antwerpen (Noordzeeterminal PSA), Southampton, Singapore, Yantian, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Hongkong, Yantian, Singapore en opnieuw Rotterdam.