CMA CGM neemt participatie in CSP Zeebrugge

CMA CGM stapt mee in het kapitaal van Cosco Shipping Port Zeebrugge. De Franse groep tekende hierover met Cosco, zijn partner binnen de Ocean Alliance, een 'memorandum of understanding'. De participatie van CMA CGM bedraagt 10%.

CMA CGM en Cosco Shipping Ports tekenden het memorandum in Brussel op een evenement waar de concessieovereenkomst voor de uitbating van de containerterminal in de voorhaven officieel bekrachtigd is door CSP en de Zeebrugse havenbestuurder MBZ. Dat gebeurde in aanwezigheid van een zeer ruime Chinese delegatie.

“Cosco en CMA CGM verstevigen langs die weg hun strategische samenwerking”, bevestigt Carla Debart, managing director van CSP Zeebrugge. “Het is meteen ook een mooie blijk van vertrouwen in onze haven.”

“Zeebrugge is een haven die onder meer voor zijn uitstekende ligging, bedrijfszekere toegankelijkheid en expertise voor ons zeer interessant is”, verklaarde Farid Salem, die als executive director voor CMA CGM zijn handtekening onder het memorandum zette samen met Zhang Wei, vicevoorzitter en managing director van CSP (foto).

Volumes opbouwen

De overname van de vroegere APM-terminal door Cosco moet de doorstart betekenen van de containerbehandeling in de Zeebrugge. Debart vertelde Flows dat de installatie dit jaar alvast mag rekenen op wekelijkse aanlopen door twee diensten van de Ocean Alliance. Welke dienst naast de FAL1 naar Zeebrugge zal komen, is nog niet bekend. Vanaf volgend jaar zal daar nog een importgerichte dienst bijkomen.

“De bedoeling is de volumes gestaag op te bouwen, maar 2018 wordt een overgangsjaar”, zei Carla Debart nog. Voor dit jaar wil CSP de trafiek in Zeebrugge optrekken naar om en bij 400.000 teu. Vorig jaar bleef de teller staan op iets meer dan 316.000 teu.

Eigen focus

De uitbouw van de bedrijvigheid in Zeebrugge houdt niet in dat Cosco of CMA hun aanwezigheid in Antwerpen zal afbouwen. “Elke haven heeft zijn eigen rol. We zullen Antwerpen blijven aanlopen”, verzekerde Farid Salem voor CMA CGM, dat net als Cosco een participatie in Antwerp Gateway bezit.

Carla Debart kon niet volledig uitsluiten dat volumes die van Zeebrugge naar Antwerpen schoven misschien terug zullen keren. “Maar de focus zal liggen op transhipment en vooral op volumes die we uit ons eigen hinterland halen.”

In Zeebrugge wil Cosco bovendien naast een maritiem ook een logistiek verhaal uitbouwen.

Jean-Louis Vandevoorde