CMA CGM krijgt slots op een dienst van de G6 Alliance

Vanaf volgende week kan CMA CGM containers boeken op Loop 7 van de G6 Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De rotatie van die dienst wordt uitgebreid met een extra stop in Ningbo.

De Franse rederij zal Loop 7 verkopen onder de naam ‘FAL 7’. Het wordt de eerste wekelijkse lijndienst waarmee CMA CGM rechtstreekse afvaarten kan bieden vanuit het Verre Oosten naar Gdansk en Göteborg. Loop 7 heeft ook een op de export gerichte aanloop in Antwerpen.

De eerste afvaart waarop de rederij uit Marseille mag bijladen, is die van de ‘APL Sentosa’ op 2 mei uit Qingdao. Dat schip van 13.892 teu zal binnenkort wellicht deel uitmaken van de vloot van de CMA CGM Group, want de Fransen hebben een bod uitgebracht op het Singaporese NOL dat in de lijnvaart onder de naam APL actief is.

Voorbode

Het nieuwe slotakkoord is een voorbode van de integratie die zal volgen. Een aantal senior managers uit Marseille is al een tijdje vanuit Singapore actief om die operatie in goede banen te leiden. Vanaf deze week heeft APL overigens ook slots op de ‘FAL1’-dienst van CMA CGM, die nu door APL onder de naam ‘North China Express’ of NCE wordt verkocht.

CMA CGM biedt nu acht wekelijkse diensten op tussen de Far East en Noord-Europa aan. Het gaat behalve om de drie eigen diensten van de Ocean Three alliantie met Cosco en UASC (FAL1, FAL23 en FAL8) om vier van de vijf loops van CKYHE. Dat zijn de NE2 (verkocht als FAL10), NE3 (FAL11), NE7 (FAL12) en CEM/NE5 (FAL16).

De Franse rederij bood tot voor kort negen loops aan, omdat het ook een allocatie had op de inmiddels gestaakte CES/NE8 dienst van CKYHE (FAL15) en tot begin deze maand slots wisselde met Hanjin tussen de eigen FAL1 en de NE6 (FAL13). Omgekeerd laadt Hanjin nu dus ook niet meer op de FAL1 van de vroegere Franse partner.

Ningbo

De zes leden van de G6 Alliance hebben intussen ook besloten om de Chinese haven Ningbo op te nemen als extra aanloophaven in het vaarschema van hun Loop 7.

Aan de rest van de rotatie verandert er niks. Het nieuwe vaarschema voor de twaalf schepen van 13.169 tot 13.892 teu wordt: Qingdao, Shanghai, Ningbo, Hong Kong, Yantian, Singapore, Rotterdam, Hamburg, Gdansk, Göteborg, Antwerpen, Southampton, Singapore, Yantian en opnieuw Qingdao.

Loop 7 is na Loop 4 en Loop 5 al de derde gezamenlijke G6 dienst van Hapag-Lloyd, NYK, OOCL, APL, Hyundai Merchant Marine (HMM) en MOL die Ningbo met Noord-Europa verbindt.

Het eerste schip uit Loop 7 dat tijdens de westbound trip Ningbo zal aanlopen, is de ‘MOL Quintet’ op 21 mei. In Europa wordt de ‘NYK Hyperion’ (foto) het eerste schip uit de dienst dat lading voor Ningbo zal meenemen. Dat schip van 13.208 teu wordt op 15 mei aan de Noordzeeterminal van PSA verwacht.