CMA CGM houdt grootste schepen in dienst op Europa

De Franse rederij CMA CGM lijkt niet langer van plan om haar zes grootste schepen van 17.800 teu tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika in te zetten. Ook de geplande start van een nieuwe dienst op de trans-Pacific gaat niet door.

Het was de bedoeling dat de rederij uit Marseille samen met Evergreen op 19 mei een nieuwe dienst zou starten tussen Noord-China, Japan en de westkust van Noord-Amerika. Elke partner zou drie schepen van 4.200 teu leveren, maar dat plan werd volgens de Franse databank Alphaliner intussen afgeblazen en beide carriers blijven slots kopen op een dienst van de Japanse rederijen MOL en “K” Line.

Ook de forse capaciteitsverhoging van de Pearl River Express (PRX) waarin schepen van 11.388 teu zouden vervangen worden door eenheden van 17.800 teu, gaat voorlopig nog niet door. CMA CGM kondigde begin maart via een persbericht aan dat haar grootste containerschepen van de trade tussen Europa en het Verre Oosten in mei naar de trans-Pacific zouden worden overgeheveld, maar daarvan is in de vaarschema’s nog altijd niks te merken.

FAL1 Service

Het ziet er zelfs naar uit dat de ‘CMA CGM Benjamin Franklin’ (17.859 teu) die als eerste en enige van dat formaat in de PRX Service werd ingeschakeld, binnenkort ook de zusterschepen in de FAL1 Service tussen het Verre Oosten en Europa vervoegt.

De Franse rederij nomineerde immers nog geen schip voor de afvaart van 26 mei uit Xingang. Partners van CMA CGM waaronder UASC en Evergreen accepteren nu echter al boekingen voor de ‘CMA CGM Benjamin Franklin’ voor een afvaart van de FAL1-dienst eind mei uit China.

De inzet van de ‘CMA CGM Benjamin Franklin’ heeft de rederij uit Marseille in de Verenigde Staten veel media-aandacht opgeleverd, wat CMA CGM prima uitkomt nu het de van Amerikaanse origine zijnde rederij APL overneemt. Het schip is het grootste dat ooit op de VS werd ingezet en het werd er medio februari tijdens een grootste ceremonie in Long Beach ook gedoopt.

Los Angeles

Morgen zullen de Fransen overigens opnieuw stunten met hun recordschip omdat de containerreus van Long Beach naar Los Angeles wordt afgeleid. De ‘CMA CGM Benjamin Franklin’ werd daar al eerder behandeld aan Pier 400 van APM Terminals (foto), maar deze keer zal het megaschip de Global Gateway South terminal van APL uittesten.

Verwacht wordt dat CMA CGM pas na deze aanloop zal willen toegeven dat het zijn plannen uitgesteld gewijzigd heeft. De ‘CMA CGM Benjamin Franklin’ zal na Los Angeles ook nog Oakland aanlopen om daarna tegen eind mei terug in de Far East te zijn. De eerste Europese trip zou het megaschip dan op 12 juli naar Zeebrugge leiden.

De Franse rederij noemde de trans-Pacific medio maart nog het meest dynamische vaargebied. De vrachtprijzen staan er de laatste weken echter onder grote druk. Zo is het spottarief tussen Shanghai en Los Angeles al gedaald naar 770 dollar all-in per 40’ container. De World Container Index die zowel de spot- als contractuele tarieven meerekent, geeft momenteel voor dit traject een gemiddelde zeevracht van 842 dollar/feu aan.