CMA CGM besteedt feedering uit

De Franse rederij CMA CGM zet een aantal eigen shortsea diensten stop en gaat weer meer in zee met onafhankelijke feedermaatschappijen. De grootste winnaars van de tenders die CMA CGM heeft uitgeschreven, blijken X-Press en Unifeeder te zijn.

Voor sommige bestemmingen wordt voortaan ook met locale carriers gewerkt. Zo zet CMA CGM bijvoorbeeld een punt achter de eigen FAS UK East Coast Feeder vanuit Rotterdam naar Immingham, Teesport en Grangemouth.

Het 868 teu grote containerschip ‘Andrea’ dat CMA CGM voor deze feederdienst huurde, ligt sinds 1 september werkloos voor anker en de Franse carrier gebruikt voor de transporten naar Grangemouth en Teesport nu de boten van BG Freight Line. In Azië gaan de Fransen met onder andere de Chinese carrier SITC in zee.

Laagste bod

Voor de feederdiensten vanuit Hamburg naar de Baltische regio heeft Unifeeder duidelijk het laagste bod uitgebracht. De CMA CGM divisie Feeder Associate Systems (FAS) staakt eigen diensten naar onder andere Denemarken, Zweden en de FAS Riga Klaipeda Service. Voortaan wordt voor die bestemmingen op de nieuwe Deense partner beroep gedaan. In het Middellandse Zeegebied gaat CMA CGM ook in zee met de Unifeeder-dochter Unimed Feeder Services (UFS).

Volgens de Franse databank Alphaliner zal de Franse carrier in totaal een dertigtal gehuurde schepen van 700 tot 1.700 aan hun eigenaars terugleveren. Het is niet duidelijk hoe groot het ladingpakket is dat CMA CGM nu voor een langere periode aan derde partijen heeft uitbesteed.

Dochterrederijen

Het is wel duidelijk dat CMA CGM nog een aantal eigen feederdiensten behoudt. Ook de lijndiensten van de dochterrederijen MacAndrews (en OPDR) in Europa en Cheng Lie Navigation in Oost-Azië blijven buiten schot, omdat die vooral op shortsea lading mikken en dus niet alleen transshipmentlading vervoeren.

Het wereldwijd uitbesteden van een deel van de feederactiviteiten valt samen met de start van het besparingsprogramma ‘Agility’, waarbij de Franse carrier in anderhalf jaar tijd maar liefst een miljard dollar wil besparen. CMA CGM moet het mes in de kosten zetten omdat de financiële resultaten sinds het voorbije kwartaal weer negatief zijn