CLECAT/FORWARD ongerust over demurrage- en detentionkosten

De Europese expediteursvereniging CLECAT wil dat de rederijen de nodige soepelheid aan de dag leggen. Door de coronacrisis swingen de demurrage- en detentionkosten de pan uit. Het overliggeld komt doorgaans op de kap van de expediteur.

“De bedragen kunnen snel en hoog oplopen, tot wel tienduizenden euro’s”, vertelt Olivier Schoenmaeckers, directeur van de Belgische expediteursvereniging FORWARD.

“Productiecentra en magazijnen zijn gesloten, of transporteurs staan uren aan te schuiven aan de grens”, gaat Schoenmaeckers verder. “Veel containers geraken geblokkeerd in de supplychain en kunnen daardoor niet tijdig worden opgehaald of ingeleverd. Dit zijn uitzonderlijke situaties waar je als ontvanger van de goederen niet veel aan kan doen.”

Wereldwijd aangekaart

FORWARD Belgium is lid van de Europese vereniging CLECAT en de internationale organisatie FIATA. De recente aankondigingen van de carriers om de huidige tarieven in Europa te behouden, wekt bezorgdheid bij de expediteurs wereldwijd.

“Bij de uitbraak van het coronavirus hebben verschillende rederijen in China zich flexibel opgesteld in de demurrage- en detentionkosten. Ze rekenden het overliggeld niet aan, of verlengden de ‘free time’”, vertelt Schoenmaeckers.

“In Europa zien we dat de rederijen in de bill of ladings clausules opnemen waarin staat dat ze zich het recht behouden om containers te lossen in andere havens. De rederijen dekken zich in en willen de extra kosten van zich afschuiven. Als ze erkennen dat het uitzonderlijke tijden zijn, moeten ze dat ook doortrekken naar de andere partijen in de logistieke keten”, zegt Schoenmaeckers. 

De haven van Antwerpen is bekend als een expediteurshaven. In tegenstelling tot carrier haulage, waarbij de rederij het voor- en natransport regelt, zijn het vooral de forwarders in Antwerpen die de lading aanbrengen via merchant haulage. De rederij houdt degene die de goederen in ontvangst neemt, aansprakelijk voor de kosten, en schuift de factuur dan ook doorgaans door naar de expediteur.

Winstmodel

De discussie over de detention- en demurragekosten is een gevoelige materie die al een tijd speelt. “Het is al jaar en dag een wereldwijde bezorgdheid. Het is logisch dat de rederijen er druk achter zetten om de containers zo snel mogelijk terug in roulatie te brengen, maar daar mag geen misbruik van gemaakt worden. Het overliggeld wordt steeds meer ingezet als een verdienmodel. Wanneer containers geblokkeerd geraken door de douane of de politie in een haven, kunnen ze daar maanden blijven staan, waardoor de kosten enorm oplopen."

Julie Desmet