CKYHE is vandaag grootste alliantie

Niet het 2M Vessel Sharing Agreement, maar de alliantie van Cosco, “K” Line, Yang Ming, Hanjin en Evergreen (CKYHE) is vandaag de grootste op alle oostwest-routes samen.

Tussen het Verre Oosten en Europa en op de trans-Atlantic is 2M wel degelijk de alliantie die het grootste aandeel in de aangeboden capaciteit heeft. In de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika waar in vergelijking met de route Azië-Europa nog 17% capaciteit meer aangeboden wordt, zijn Maersk Line (8,5%) en MSC (5,6%) echter als 2M duo met 14,1% de kleinste groepering.

De grootste carrier op de trans-Pacific is Evergreen, die daar volgens de Franse databank Alphaliner momenteel een wekelijkse capaciteit van gemiddeld 38.913 teu heeft. Dat is goed voor 8,7% van het totale aanbod op die route. Meer dan één van de drie beschikbare slots situeert zich op dat vaargebied op een boot die voor CYKHE vaart (34,1%).

De aanwezigheid van vijf Aziatische leden verklaart wellicht waarom de G6 Alliance op de trans-Pacific de nummer twee is met 30,2% van alle capaciteit. Ocean Three is goed voor 16,2% wanneer ook de 1,9% van Hamburg Süd wordt meegeteld. Die Duitse rederij is geen alliantielid, maar werkt wel met de drie leden van Ocean Three samen.

Globaal aanbod

Wanneer we het globaal aanbod op de drie grote oostwest-routes bij elkaar optellen, blijken CYKHE (26,6%), de G6 Alliance (26%) en 2M (25,5%) qua scheepscapaciteit min of meer aan elkaar gewaagd te zijn, al zijn er dus die sterke geografische verschillen. Alleen Ocean Three blijft zelfs met Hamburg Süd erbij, een maatje kleiner (17,4%).

De verhoudingen tussen de mega-allianties kunnen na de nakende fusie tussen Cosco en China Shipping wijzigen. Voor CMA CGM is het als derde grootste carrier ter wereld belangrijk dat China Shipping in Ocean Three blijft en Cosco uit CKYHE kan losweken om als Ocean Four (of Ocean Five) dan aan een globaal marktaandeel van 23,9% te komen.

Indien het omgekeerde zou gebeuren en China Shipping bij CKYHE zou komen, zou die versterkte groep op de trans-Pacific een wel zeer groot marktaandeel van 37,9% krijgen (op basis van de capaciteit die vandaag wordt ingezet).

Lees ook:

27/10/2015  MSC grootste ‘tonnage provider’ in Far East trade

28/10/2015  Groot verschil in marktaandelen van allianties op trans-Atlantic