CKYE verhoogt capaciteit op trans-Atlantic

Cosco, “K” Line, Yang Ming en Evergreen gaan de komende weken de capaciteit van hun trans-Atlantische dienst verhogen. De introductie van postpanamax-tonnage zal twee voordelen bieden.

De afkorting CKYE in de titel is geen tikfout, want Hanjin Shipping doet als lid van de CKYHE Alliance sinds april 2014 niet meer mee op de trans-Atlantic. De vier andere partners leveren nu elk één schip van 4.211 tot 5.086 voor een gezamenlijke wekelijkse lijndienst tussen Antwerpen, Bremerhaven, Rotterdam, Le Havre, New York, Norfolk en Charleston.

De vier panamax-schepen zullen de komende weken vervangen door postpanamax-eenheden. Yang Ming heeft alvast het schip ‘YM Moderation’ van 6.258 teu aangeduid om in de tweede helft van deze maand de 4.253 teu grote ‘YM Vancouver’ te vervangen.

Evergreen

Evergreen zal op zijn beurt de ‘Ever Devote’ (4.211 teu) op 1 mei in Rotterdam uit de trans-Atlantische dienst halen. De panamax wordt vervangen door de 5.364 teu grote ‘Ever United’ (foto), die na een reis uit het Verre Oosten naar de Adriatische Zee op dezelfde dag in Rotterdam zijn trans-Atlantische debuut zal maken.

Cosco en “K” Line zullen binnenkort ook een vervanger voor hun ‘Cosco Nagoya’ (4.506 teu) en de gecharterde ‘RHL Fiducia’ (5.086 teu) aanduiden, zodat de trans-Atlantische CKYE-dienst tegen juni met schepen van gemiddeld 6.000 teu wordt verzekerd.

Twee voordelen

Met de extra capaciteit spelen de vier Aziatische carriers niet alleen in op de groei van de Europese export naar Noord-Amerika, zoals ook de 2M partners Maersk Line en MSC deze maand doen met de start van een vierde gezamenlijke dienst op de VS.

De inzet van bredere tonnage zal ook de scheepsplanning vergemakkelijken. De combinatie van zware ladingen en de strengere zwavelnormen waarbij schepen op trans-Atlantische diensten twee verschillende soorten bunkers moeten meenemen die uiteraard niet gemengd kunnen worden, maken het ballasten van de huidige maxipanamax-tonnage immers erg lastig.

CKYE wordt de derde rederscombinatie om postpanamax-tonnage in te zetten tussen Noord-Europa en Noord-Amerika. De G6 Alliance heeft al schepen tot 8.814 teu in zijn AX1 Service en ook 2M zet boten van 6.732 tot 7.403 teu in.