Vlaamse terminals voelen impact chipstekort autosector

Met lede ogen zien de autoterminals hoe bij alle merken wereldwijd de productie daalt door een tekort aan microchips. Terwijl Volvo Car Gent helemaal sluit, lijkt het Amerikaanse Tesla de enige constructeur die voorlopig de dans ontspringt.

De autologistiek kampt met lage volumes door een aanhoudend gebrek aan microchips bij de autoproducenten. “De situatie begint acuut te worden”, zegt Yves De Larivière, managing director van Antwerp Euroterminal (AET), de multipurpose-terminal van de groep Grimaldi aan het Doeldok. “Deze week meldde De Tijd dat de vijfduizend medewerkers van Volvo Car in Gent (foto) al een week technisch werkloos zijn. Ook de komende twee weken worden er geen auto’s geproduceerd. We zien hetzelfde probleem bij alle constructeurs, behalve bij Tesla.”

“Het tekort aan microchips is wereldwijd en hoe groter de verkoop van elektronica in het algemeen, hoe nijpender het probleem wordt. In de Aziatische regio waar de microchips gemaakt worden, zou nu zelfs opnieuw sprake zijn van lockdowns. Het belooft dus nog een pittig seizoen te worden. Als logistieke behandelaar hebben wij helaas geen glazen bol en de autoproducenten zijn niet scheutig met informatie. Wij zijn alvast blij dat wij het als multipurpose-terminal niet alleen van nieuwe auto’s moeten hebben”, besluit De Larivière.

Langer dan verwacht

International Car Operators (ICO) heeft terminals in Antwerpen en vooral Zeebrugge. “Alle merken sturen berichten dat hun fabrieken wekenlang minder of zelfs helemaal geen auto’s maken", zegt CEO Marc Adriansens. "Alleen Tesla blijft onverminderd nieuwe wagens afleveren op onze distributiehub in Zeebrugge. Het gaat onder meer om hun nieuwe Model Y voor de Europese markt."

Adriansens is ook bestuurder van ECG, de Europese vereniging van autologistiek. “In onze businessrapporten hadden we het wereldwijde tekort aan microchips geanalyseerd maar het duurt langer dan verwacht. Na corona en de brexit, hebben we zeker geen aanhoudende semiconductorcrisis nodig. We panikeren niet want er is wel verkoop van auto’s, alleen zijn de wachttijden enorm opgelopen. We hopen dat de productie in de herfst weer aantrekt en kijken optimistisch naar volgend jaar. Gelukkig is er in Zeebrugge voor de havenarbeiders nu veel werk in de groeiende containertrafiek en in augustus wordt traditioneel massaal vakantie genomen."

Roel Jacobus