Chinese werven pakken uit met recordschepen tot 25.600 teu

Op de beurs Marintec in Shanghai hebben twee Chinese scheepswerven spraakmakende scheepsontwerpen voorgesteld. Het gaat om een nieuw recordschip van 25.600 teu dat op lng kan varen, en een eerste door ammoniak aangedreven megamax van 23.000 teu.

Een beurs als Marintec is voor scheepsbouwers een ideale gelegenheid om nieuwe scheepstypes voor te stellen. De aankondiging dat nieuwe ontwerpen door een classificatiemaatschappij worden goedgekeurd, worden meestal tijdens dergelijke beurzen gedaan.

Hudong Zhonghua Shipbuilding mocht woensdag in Shanghai van DNV GL het AIP-certificaat (‘approval in principle’) in ontvangst nemen (foto) voor het ontwerp van een schip met een recordcapaciteit van maar liefst 25.600 teu, dat op lng kan varen. Het gaat om een langere en bredere versie van de 23.112 teu grote megamaxschepen die de Chinese werf momenteel voor CMA CGM aan het bouwen is.

26 feu achter elkaar

In tegenstelling tot ‘CMA CGM Jacques Saadé’ en ‘CMA CGM Champs Elysées’ – van 399,9 meter lang en in aanbouw – zouden de nieuwe recordschepen 432,5 meter lang worden. Zo kunnen 26 containers van 40’ (feu) achter elkaar geladen worden. Bovendeks zouden de 63,6 meter brede schepen 25 rijen containers meenemen, wat een rijtje meer is dan de 24 van de nieuwbouwschepen voor CMA CGM. Op de nieuwe recordschepen worden brandstoftanks met een inhoud van 20.000 m3 voorzien, wat 1.400 m3 meer is dan de inhoud van de lng-tanks op de schepen voor CMA CGM.

Hoewel het ontwerp voor ’s werelds grootste containerschepen nu helemaal klaar is, valt het nog af te wachten of de Chinese werf hiervoor klanten vindt. Zowel Maersk als COSCO liet al weten geen interesse te hebben in dit soort nieuwe recordschepen. De scheepsbouwer zal de nieuwe plannen ongetwijfeld voorleggen aan CMA CGM, omdat die Franse rederij voorlopig de enige is die zich voorbereidt om vanaf volgend jaar al meerdere megamaxen op lng te laten varen. 

De grootste containerschepen die momenteel in aanbouw zijn, zijn de vier eenheden van 23.888 teu die Evergreen vorige week officieel bij Hudong Zhonghua Shipbuilding en Jiangnan Shipyard bestelde. Dat kwartet wordt uitgerust met een hybride scrubber, wat betekent dat ze op zware bunkerolie zullen varen. 

Ammoniak

Dalian Shipbuilding Industry kon deze week uitpakken met een AIP-certificaat van Lloyd’s Register voor het ontwerp van een schip van 23.000 teu dat op ammoniak kan varen. Het gaat om een gezamenlijk project met motorenbouwer MAN Energy Solutions. Ammoniak is een van de brandstoffen die in oktober door Maersk werd gekozen als een van de realistische opties om klimaatneutraal te gaan varen. 

Wanneer ammoniak als brandstof verbuikt wordt, is er totaal geen CO2-uitstoot. Het ontwerp van de Noord-Chinese scheepsbouwer is dus het eerste voor een klimaatneutrale containerreus. Belangrijke kanttekening hierbij is wel dat er veel energie nodig is om ammoniak aan te maken als verbinding van waterstof en stikstof (NH3). Deze brandstof is dus eigenlijk pas milieuvriendelijk als er bij het productieproces groene energie gebruikt wordt.

Drukke tijden

Voor de classificatiemaatschappijen zijn het deze week in Shanghai drukke tijden. Vandaag tekende een delegatie van DNV GL nog een akkoord met Huangpu-Wenchong Shipbuilding om een nieuw scheepstype van 5.000 teu te ontwikkelen dat op lng kan varen. Met dit milieuvriendelijke scheepstype mikken beide partners vooral op de intra-Aziatische markt.

Stefan Verberckmoes