Chinese tarieven zakken naar nieuw dieptepunt

Het was te verwachten dat de voorbije week vakantie in China (Golden Week) een negatief effect zou hebben op de exporttarieven.

Ondanks het feit dat vorige week verschillende afvaarten naar Noord-Europa geannuleerd werden, is het gemiddelde tarief tussen Shanghai en Antwerpen op de spotmarkt volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) verder gezakt naar 1.476 dollar per 40’, het laagste niveau van dit jaar. Het is 168 dollar (-10,2%) minder dan twee weken geleden.

In vergelijking met begin augustus zijn de spottarieven intussen gehalveerd. Vorig jaar deed zich hetzelfde fenomeen voor en waren de tarieven begin oktober zelfs nog ietsje lager (1.350 dollar/feu). Pas in november slaagden de rederijen er toen in om de tarieven weer te verhogen.

Voor de omzet van de carriers is het belangrijk dat ze de zeevrachten weer kunnen optrekken, maar de slaagkansen voor de aangekondigde verhogingen van medio oktober worden zeer gering ingeschat. In de markt circuleren intussen immers al tarieven van 1.200 tot 1.300 dollar.

Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd heeft alvast als eerste carrier een stevige aanpassing voor 3 november aangekondigd. Dan volgt een ‘general rate increase’ (GRI) van 750 dollar per teu, wat voor spotlading dus neerkomt op een verdubbeling. De Duitse rederij kondigde gelijktijdig ook een tariefverhoging aan voor de trade tussen de westkust van India en Europa, maar het bedrag daarvan blijft beperkt tot 200 dollar per teu per 1 november.

Hapags alliantiepartner OOCL maakte op maandagochtend een westbound tariefverhoging van 850 dollar per teu bekend.

Eastbound

De Franse carrier CMA CGM heeft intussen ook een tariefverhoging voor eastbound lading aangekondigd. Per 1 november wil de rederij uit Marseille 200 dollar per 20' container of 300 dollar per 40' container aanrekenen voor exportlading naar de Far East. Voor containers naar de Rode Zee en het Midden-Oosten gaat het om respectievelijk 150 en 250 dolalr. Voor lading naar India geldt een aanpassing van 200 dollar per container.