“Chinese redersfusie is een stap in het ongewisse”

“De fusie van Cosco en CSCL is een stap in het ongewisse omdat de Chinezen geen ervaring hebben met overnames of integraties”. Dat staat te lezen in een nieuw rapport van de Britse consultant Drewry over fusie en overnames in de lijnvaart.

De recente overnames van de Chileense carriers CSAV en CCNI door de Duitse rederijen Hapag-Lloyd en Hamburg Süd, de grote fusie van Cosco en China Shipping, en de geplande overname van APL door CMA CGM roepen bij Drewry de vraag op of we een nieuwe periode van consolidatie tegemoet gaan.

De Britten denken van wel. De markt is immers nog steeds relatief gefragmenteerd en sommige kleinere carriers staan onder enorme financiële druk omdat de tarieven historisch laag zijn. De schaalvoordelen die een fusie of overname oplevert, kunnen voor die spelers een uitweg zijn om te overleven.

Marktaandeel behouden

Overnames moeten anderzijds wel goed beheerd worden. In tijden van overcapaciteit is het volgens Drewry zinvoller om bestaande schepen over te nemen dan nog meer nieuwe tonnage te laten bouwen, maar het is dan wel de vraag of je de klanten van de overgenomen rederij kunt behouden. Toen Maersk Line in 2005 P&O Nedlloyd overnam en Hapag-Lloyd op zijn beurt CP Ships kocht, bleek achteraf dat ze maar ongeveer de helft van het marktaandeel van hun prooien konden behouden.

Of Hapag-Lloyd een betere zaak heeft gedaan met de fusie met CSAV, kan Drewry nog niet zeggen. Daarvoor is het volgens de Britse analisten nog te vroeg. Het is in alle geval wel duidelijk dat beide rederijen erg complementair waren, terwijl het aantal overlappingen bij de overname van CP Ships veel groter was.

Ervaring

CMA CGM heeft volgens Drewry voldoende ervaring met het overnemen van kleinere carriers als ANL, MacAndrews, Delmas, Cheng Lie en OPDR die hun sterke marktpositie en (met uitzondering van Delmas) hun merknaam behielden. Anderzijds is APL wel een veel grotere prooi en komt er deze keer ook een alliantiewissel bij kijken.

Cosco daarentegen heeft in het verleden nog geen lijndiensten moeten integreren en het Britse rapport stelt voorts dat Cosco en CSCL verschillende bedrijfsculturen hadden. Het feit dat de nieuwe nummer vier in de lijnvaart voor één alliantie moet kiezen, levert de grote uitdaging op om alle bestaande klanten te behouden.