Chinese interesse voor Saeftinghedok

Jacques Vandermeiren, vanaf Nieuwjaar de CEO van het Antwerpse havenbedrijf, beweert dat de Chinese staatsrederij Cosco interesse heeft in een containerterminal aan het geplande Saeftinghedok.

“Bij de Chinese rederij Cosco staat het Saeftinghedok hoog op de agenda', vertelde haventopman Jacques Vandermeiren aan ‘Gazet van Antwerpen’ en ‘De Tijd’. “Er is interesse en die wordt alleen maar concreter, tot op het allerhoogste niveau. We geven wel aan dat er een heel proces moet worden doorlopen.”

Cosco loopt de Antwerpse haven al jaren met haar schepen aan, maar zou nu interesse tonen om er zelf ook een containerterminal te bouwen en uit te baten. Cosco zou, nog steeds volgens de nieuwe CEO, daarbij denken aan het Saeftinghedok.

De Chinese groep Cosco heeft nu via de dochter Cosco Shipping Ports al een belang van 20% in Antwerp Gateway, een terminal aan het Deurganckdok. In Rotterdam kochten de Chinezen in mei 35% in de Euromax Terminal van ECT en ze hebben ook nog een belang van iets meer dan 20% in APM Terminals Zeebrugge. De Chinese staatsrederij is duidelijk bezig met expansie, want ze kocht begin dit jaar nog de haven van Pireaus, de grootste haven van Griekenland.

Strategisch

De vermelding door Vandermeiren van de mogelijke interesse van Cosco, komt strategisch op het goede moment. Recent kraaide de actiegroep Doel2020 nog victorie na het arrest van de Raad van State, dat het GRUP Afbakening Haven van Antwerpen vernietigde. “Saeftinghedok definitief van de baan! Doel terug woongebied!”, klonk het op 20 december nog triomfantelijk bij de tegenstanders van het project.

Door de juridische procedures en het aanhoudend protest benoemde de Vlaamse overheid het project als 'een complex dossier', waardoor er vanaf deze maand een reeks alternatieven onderzocht worden om de containercapaciteit in de haven uit te breiden. Het Antwerps Havenbedrijf houdt vol dat het Saeftinghedok de beste oplossing zal blijken. De mededeling over de Chinese belangstelling kan nu mee druk zetten in die richting.

MPET

Behalve Cosco klopt ook PSA bij het havenbestuur aan voor extra behandelingscapaciteit. MSC PSA European Terminal (MPET), de joint venture van PSA en MSC, heeft een bijkomende concessie aan de oostkant van het Deurganckdok gekregen, maar die is in principe slechts tijdelijk omdat dat terrein aanvankelijk voor uitbreiding voor Antwerp Gateway gereserveerd was.

Het is de bedoeling dat die concessie aan Antwerp Gateway wordt overgedragen zodra MPET de kans krijgt om trafiek naar het Saeftinghedok te verhuizen.

Bart Timperman