China blijft top containerhavens domineren

De honderd grootste containerhavens wereldwijd hebben vorig jaar samen 513,2 miljoen teu behandeld, een stijging met 3,3% tegenover 2012. In de toptien overheersen de Chinese havens. Shanghai bleef de nummer een met 33,6 miljoen teu.

Dat blijkt uit de jaarlijkse rangschikking die Lloyd’s List/Containerisation International opstelt. Daaruit is ook op te maken dat de tien grootste containerhavens (waarvan zeven in China liggen) met 204 miljoen teu samen goed waren voor net geen 40% van de totale overslag.

Singapore is de enige haven die in de buurt van Shanghai komt, met 32,3 miljoen teu. De groei daar lag met 3,1% wel iets lager dan die bij de Chinese koploper (+3,3%).

Shenzhen (23,3 miljoen teu) stootte Hongkong (22,4 miljoen teu) vorig jaar van het podium en veroverde de derde stek. In China komen de noordelijke havens sterk aanzetten. Ningbo boekte de sterkste groei en klom naar 17,3 miljoen teu, een stijging met 7,3%. Ook Qingdao en Tianjian zagen hun volumes fors toenemen.

De snelste groeier wereldwijd was echter Tanger Med, dat uit het dal kroop en 2,6 miljoen teu haalde, hetzij 40% meer dan in 2012. Het Indiase Mundra deed bijna even goed, met een sprong van 39% naar 2,4 miljoen teu.