Carriers falen in capaciteitsbeheer

Dat de meeste containerrederijen opnieuw verliezen lijden, is niet alleen het gevolg van de gestegen bunkerkosten, zegt de Franse consultant Alphaliner. De carriers slagen er niet in om hun capaciteit te beheersen.

De zaadjes voor de huidige malaise in de lijnvaart werden volgens Alphaliner al vorige zomer geplant. Ondanks het feit dat er toen duidelijk veel te veel capaciteit werd aangeboden, nam geen enkele rederij het initiatief om diensten te staken. Zelfs in het kalme winterseizoen werden geen oost-westdiensten tijdelijk opgeheven.

Begin dit jaar werd de capaciteit verder verhoogd door de start van nieuwe diensten. Dat zorgde vooral op de routes vanuit het Verre Oosten naar zowel de westkust van Zuid-Amerika, het Midden-Oosten als de Rode Zee voor een overschot aan scheepsruimte en een forse daling van de tarieven.

In het laatstse kwartaal van 2017 is de capaciteit van de actieve containervloot met 9% gestegen. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam er nog eens 10,7% bij en in het voorbije kwartaal steeg het aantal aangeboden slots nog eens met 8,2%.

Staken

Het is pas sinds juni dat er opnieuw gerationaliseerd wordt door lijndiensten te staken, onder andere op de trans-Atlantic en de trans-Pacific. Het effect daarvan blijft voorlopig nog relatief beperkt, want de huidige capaciteit van de actieve containervloot is nog steeds 7% hoger dan een jaar geleden.  

De werkloze containervloot is de voorbije weken overigens weer wat gekrompen omdat er nieuwe diensten tussen de Far East en Australië werden gestart. Volgens Alphaliner zijn er momenteel 146 containerschepen van meer dan 500 teu uit de vaart. Hun totale capaciteit bedraagt 335.222 teu, wat 1,5% van de totale containervloot vertegenwoordigt.

Hoewel de trafiek tussen het Verre Oosten en Australië dit jaar opvallend sterk groeit, heeft dat geen impact op de tarieven. Op de spotmarkt zijn de prijzen voor het vervoer van een container vanuit Shanghai naar Melbourne intussen gezakt naar ruim 700 dollar per teu. Begin dit jaar schommelden de tarieven nog rond de 1.400 dollar/teu.

Stefan Verberckmoes