Bunkering: "A'pen, R'dam en A'dam werken aan gezamenlijke licentie"

Het Havenbedrijf Antwerpen reageert op de meldingen van bunkerfraude in het Deense vakblad ShippingWatch. De invoering van een gezamenlijke licentie én de verplichting van geijkte meters in de havens van de ARA-regio, moeten het probleem bestrijden.

ShippingWatch wond er geen doekjes om: bunkerfraude zou in de hele ARA-regio (Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam) een groot probleem zijn. Minder brandstof leveren dan er gefactureerd staat, zou een courante praktijk zijn. Het Havenbedrijf Antwerpen reageert: "In België is de federale overheid verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit en kwantiteit van bunkering. Waarbij het Havenbedrijf de veiligheid en efficiëntie van bunkeringdiensten wil optimaliseren."

Antwerps vergunningssysteem

Op het terrein is op dat vlak al actie ondernomen, zo blijkt. "Sinds begin 2019 vallen alle bunkerbedrijven en bijhorende vloot, onder een nieuw Antwerps vergunningssysteem. Met controles die de veiligheid moeten garanderen binnen het havengebied", klinkt het. 

Toch is overleg tussen de verschillende havens nodig. "We werken, samen met de Vlaamse overheid en de havens van Rotterdam en Amsterdam, aan een gemeenschappelijk licentiesysteem, wat de transparantie en betrouwbaarheid van de bunkerkwaliteit- en kwantiteit moet stimuleren."

Benzinestation

De verplichting van MFM (mass flow meters, vergelijkbaar met de meters op een pomp in een benzinestation) of een equivalent hiervan, is ook onderdeel van dit licentiesysteem. Als dat er zou komen, dan kan dit volgens Havenbedrijf Antwerpen enkel op ARA-niveau. Er zijn vandaag wel al verschillende spelers in ons havengebied met MFM.

Michiel Leen